Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. Pierwsze trzy rozdziały zawierają teoretyczną dyskusję nad zawodem nauczyciela, kreatywnością oraz stresem w pracy. W rozdziale pierwszym, zatytułowanym „Specyfika zawodu nauczyciela i podstawowe kompetencje" została przybliżona i scharakteryzowana podstawowa wiedza o zawodzie nauczyciela i kompetencjach potrzebnych do jego wykonywania w sposób efektywny.
Rozważania i analizę na temat roli kreatywności, inaczej postawy twórczej, nauczyciela we współczesnej edukacji przedstawiono w rozdziale drugim. W kolejnym rozdziale omówiono najważniejsze koncepcje stresu i wypalenia zawodowego w światowej literaturze, typy czynników stresujących.
Przedstawiono również skutki stresu zawodowego dla zdrowia i funkcjonowania pracownika, a także funkcjonowania instytucji. W dodatku scharakteryzowano strategię radzenia sobie ze stresem w pracy. W rozdziale czwartym zawarto podstawowe informacje dotyczące kwestii metodologicznych badań własnych.
Zamieszczono tu dane o problemach i celach badań, scharakteryzowano narzędzia badawcze i osoby badane i zaprezentowano własny model badawczy oparty na modelu stresu zawodowego C.L. Coopera. W piątym rozdziale opisano rezultaty badań.
Zawarto w nim informacje o czynnikach stresujących w miejscu pracy w percepcji nauczycieli, scharakteryzowano postawę twórczą bądź odtwórczą u badanych nauczycieli, co umożliwiło odpowiedź na pytanie o różnice w percepcji czynników stresujących nauczyciela w zależności od postawy twórczej/odtwórczej w pracy z uczniami.
Na końcu książki poddano dyskusji zebrane rezultaty badań na tle wyników badań zawartych w literaturze polskiej i zagranicznej, wyrózniono ograniczenia badań i sugestie dla przyszłych badań. Publikacja skierowana jest do władz oświatowych, psychologów, nauczycieli i studentów, z nadzieją iż będzie impulsem do podjęcia produktywnego dyskursu nad sytuacją polskiego nauczyciela i polskiej edukacji.