Książka o doświadczaniu przemocy wśród dzieci i nastolatków – jak reagować, zapewniać wsparcie, a także dbać o bezpieczne środowisko – przewodnik i 10 opowieści terapeutycznych osób, które poradziły sobie z trudnościami w relacjach rówieśniczych i przemocą w szkole, na podwórku i w cyberprzestrzeni.
Kiedy twoje dziecko doświadcza przemocy, to zamiast dawać „prawidłowe” rady albo konfrontować się w szkole, zadbaj, żeby umiało rozwiązać problemy samodzielnie, a jeśli trzeba, to przy wsparciu dorosłych.
Czego dzieci naprawdę potrzebują, żeby wzmacniać swoją odporność psychiczną, poczucie wartości i sprawczość? Autorzy pokazują, jak radzić sobie w sytuacji przemocy rówieśniczej, oraz przedstawiają 10 opowieści terapeutycznych o dokuczaniu, wykluczaniu, dręczeniu, cyberprzemocy, gaslightingu i innych.
Według badania FDDS 57% polskich dzieci doświadczyło przemocy rówieśniczej, a 89% było świadkami takich zdarzeń – w szkole, na podwórku i w świecie wirtualnym. Dlatego to właśnie oporność psychiczna jest jedną z najważniejszych kompetencji przyszłości.
Autorzy wskazują, że nie każde rozwiązanie, które od razu przyjdzie nam do głowy (np. Konfrontacja u dyrektora szkoły), będzie faktycznie pomocne. To, co jest dziecku naprawdę konieczne, to wzmocnienie poczucia przynależności do rodziny, odzyskanie sprawczości i pozwolenie, żeby rzeczywiście poczuło: „Jestem sobą. I to jest w porządku!”.
Aleksandra Brambor-Rutkowska, redaktorka naczelna wydawnictwa Natuli
Książka składa się z praktycznego wstępu z wieloma przykładami z życia (z gabinetu i pracy z dziećmi, autentycznych dialogów z całymi rodzinami), a także 10 opowieści nastolatków, które z perspektywy czasu opowiadają o swoich niełatwych doświadczeniach, uczuciach (wstydzie, lęku, złości itd.), a także o swojej drodze do odzyskania własnej sprawczości i mierzenia się z wyzwaniami z coraz obszerniejszą pewnością siebie