Co Clive Staples Lewis, jeden z najważniejszych filozofów chrześcijańskich XX wieku, myślał o Prawdzie, dobru i efektownie? C.S. Lewis jako filozof. Prawda, Dobro i Piękno to zbiór dwudziestu esejów badających te trzy naczelne zagadnienia filozoficzne obecne w pismach Clive’a Staplesa Lewisa. Czytelnik odnajdzie tu rozważania o tym, czym według Lewisa jest piekło, jaka jest natura zła i czy możemy zasadnie twierdzić, że Bóg jest prawidłowy, jeśli na świecie dzieją się różnorodne okropieństwa. Autorzy esejów zastanawiają się też, jakie idee łączyły Lewisa i Tolkiena i czy spełniło się proroctwo Lewisa o końcu człowieczeństwa. Koncepcja obfitej triady: Prawdy, przepiękna i Dobra stanowi ośrodek nie tylko tradycyjnej filozofii, tradycji, z którą Lewis zapoznał się jako student w trakcie zajęć w Oksfordzie, ale ma także kluczowe znaczenie dla przyjętej poprzez niego chrześcijańskiej wizji rzeczywistości. Przed swym nawróceniem autor Opowieści z Narnii szukał prawdy, był oczarowany efektownem i dążył do dobra, ale trudno było mu znaleźć sposób na to, żeby te wszystkie cele realizować równocześnie. Prawdziwy mit, piękną opowieść przemawiającą nie tylko do wyobraźni i tęsknoty człowieka za dobrem i sensem, lecz także zakorzenioną w historii, odkrył dopiero w chrześcijaństwie. C.S. Lewis zdobył sławę jako autor dzieł literackich, zwłaszcza Opowieści z Narnii. Odbiorcy chrześcijańscy znają go ponadto jako chrześcijańskiego apologetę, choć sam Lewis podkreślał nieustannie, iż nie jest teologiem. Jedynie pasjonaci jego twórczości wiedzą, iż miał akademickie wykształcenie filozoficzne i właśnie od nauczania filozofii rozpoczął swoją karierę na Oksfordzie. Niniejsza książka demonstruje czytelnikowi Lewisa jako filozofa głęboko zakorzenionego w tradycji chrześcijańskiego platonizmu i jej wielowiekowej refleksji nad Prawdą, korzystnem i ładnem. Dr hab. Mateusz Stróżyński, prof. UAM Jakość i zasobność esejów w tym tomie stanowią pokaźny wkład w badania nad Lewisem jako modnym filozofem oraz intelektualistą. Prezentują one filozoficzne komponenty jego rozważań za pomocą zwykłego języka i rozwijają niemało argumentów filozoficznych jego autorstwa. Dzięki temu zbiór ten przyczynia się do zainicjowania nowej i ożywionej dyskusji na temat miejsca Lewisa w historii intelektualnej XX wieku. James P. Helfers, profesor literatury angielskiej i przewodniczący Wydziału Humanistycznego, Grand Canyon University, Phoenix, Arizona Ta książka powinna znaleźć się na półce każdej biblioteki akademickiej. Zawiera cenny materiał do zajęć poświęconych filozofii Lewisa. David L. O'Hara, profesor filozofii i literatury klasycznej oraz dyrektor ds. Jednostajnego rozwoju w Augustana UniversityDavid Baggett Profesor filozofii na Houston Christian University, dyrektor Center for the Foundations of Ethics. Jego zainteresowania badawcze obejmują zwykle argumenty moralne za istnieniem Boga. Jest autorem wielu książek, w tym Good God: The Theistic Foundations of Morality, która zdobyła w 2012 r. Nagrodę „Christianity Today" na najkorzystniejszą książkę apologetyczną. Dr Gary R. Habermas Amerykański filozof, teolog i apologeta chrześcijański, przewodniczący Wydziału Filozofii na Liberty University. Jest autorem, współautorem albo redaktorem 39 książek i ponad 65 artykułów w rozmaitych wydawnictwach zbiorowych. Jednakże jego głównym obszarem badań są kwestie związane ze zmartwychwstaniem Jezusa, niejednokrotnie porusza w swoich publikacjach takie kwestie, jak życie pozagrobowe, doświadczenia śmierci i problem cierpienia i wątpliwości religijnych. Swoje prezentacje i publikacje udostępnia na stronie www.GaryHabermas.com. Mieszka z rodziną w mieście Lynchburg w Wirginii. Jerry L. Walls Profesor filozofii na Houston Christian University. Zajmuje się zwykle filozofią religii, etyką i apologetyką chrześcijańską. Jest autorem, współautorem, redaktorem lub współredaktorem kilkunastu książek oraz ponad 80 artykułów i recenzji, w tym trylogii na temat życia pozagrobowego: Hell: The Logic of Damnation (1992); Heaven: The Logic of Eternal Joy (2002); Purgatory: The Logic of Total Transformation (2011). seria C.S. Lewis. Rozum i Wiara Wierzę w chrześcijaństwo tak samo jak we wschodzące słońce – nie tylko dlatego, że je widzę, lecz także dlatego, że dzięki niemu widzę wszystko inne (C.S. Lewis) kolekcja wydawnicza „C.S. Lewis. Rozum i Wiara" to zbiór publikacji dotyczących twórczości i życia Clive’a Staplesa Lewisa, uznawanego za największego współczesnego chrześcijańskiego apologetę. Ukazuje intelektualne walory teizmu oraz argumentację na rzecz tezy o racjonalności przekonań teistycznych, a w szczególności chrześcijaństwa. Choć Lewis zmarł w roku 1963, jego twórczość jest wciąż aktualna. Do jego argumentów i analiz dotyczących moralności oraz społeczeństwa wciąż odwołują się zawodowi filozofowie i teologowie, a także liczni przedstawiciele obu stron filozoficzno-teologicznego sporu ateizmu z teizmem. Na język polski zostało już przełożone mnóstwo prac C.S. Lewisa, które cieszą się niesłabnącą popularnością. Wciąż jednak brakuje opracowań biograficznych i krytycznych, a także pogłębionych analiz jego poglądów. Kolekcja „C.S. Lewis. Rozum i Wiara" ma wypełnić tę lukę. Publikowane w niej teksty odznaczają się naukową wnikliwością, a jednocześnie są dostępne dla szerokiego grona czytelników, tak jak twórczość samego C.S. Lewisa, który przekonywał, że dzięki chrześcijaństwu wszystko inne nabiera sensu. Linia książek „C.S. Lewis. Rozum i Wiara" została objęta patronatem Instytutu Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Pierwszym tytułem w serii jest „C.S. Lewis kontra nowi ateiści" Petera S. Williamsa.