Badacze poprzez długi czas próbowali wykazać,sławne „Opowieści z Narnii" C.S. Lewisa są spójne pod względem symbolicznym. Wskazywali na takie potencjalnie łączące je motywy, jak: siedem sakramentów, siedem grzechów głównych czy siedem części Królowej wieszczek Spensera. Jednak poprzez ponad pół wieku symbolika Narnii pozostała tajemnicą. Sekret wyjawił wreszcie Michael Ward. W pracy „Planeta Narnia" przekonuje on, iż kluczem do siedmioksięgu jest przeciętniewieczna kosmologia, która fascynowała Lewisa przez całe życie. Zbadawszy całościowo twórczość Lewisa (w tym nieopublikowane szkice „Opowieści z Narnii"), Ward odkrył, że poszczególne części cyklu zostały skonstruowane w taki sposób, by wyrażać cechy siedmiu planet zgodnie z tym, jak je ujmowano w średniowiecznym modelu niebios: Jowisza, Marsa, Sola (Słońca), Luny (Księżyca), Merkurego, Wenus i Saturna. Lewis skomponował swoje dzieło tak, by w każdej książce fabuła, szczegóły świata przedstawionego i obraz chrystologicznej postaci Aslana oddawały charakter danej planety. Ów motyw kosmologiczny jest tym, co Lewis określał „elementem kappa w bajce", czyli esencją atmosfery opowieści, obecną w każdym jej momencie, lecz nigdy niewyrażoną wprost. „Planeta Narnia" to bezprecedensowe studium, dzięki któremu dokona się stanowcza zmiana paradygmatu interpretacyjnego nie tylko „Opowieści z Narnii", lecz też całej literackiej i teologicznej twórczości Lewisa. Michael Ward odkrył, iż narnijskie przygody, barwnie przekazujące prawdę Ewangelii, skrywają jeszcze jedną tajemnicę. Lewis, miłośnik przeciętniewiecznego obrazu świata, przyporządkował każdą z siedmiu przygód osobnej planecie i nadał każdej części jej niepowtarzalny charakter. - dr Błażej Matusiak OP, muzykolog, duszpasterz Polaków w Pradze „Planeta Narnia" jest przykładem szczególnie rzadkiego gatunku: to zapis literackiego śledztwa, które, mimo niesamowitej zuchwałości głównej tezy, w pełni przekonuje i przy tym fascynuje. - Nicholas Thomas Wright, anglikański biskup Durham i autor książki "Surprised żeby Hope" Nie mogę powstrzymać mojego podziwu. Żadna inna książka o Lewisie nigdy nie wykazała tak wszechstronnej wiedzy na temat jego dzieł i tak głębokiego ich zrozumienia. - Walter Hooper, wykonawca testamentu i redaktor prac C.S. Lewisa Czytając twierdzenie Michaela Warda, iż odkrył „sekretny klucz do imaginarium" ksiąg Narnii, rozsądny czytelnik podciąga zamek sceptycyzmu. Mój własny zamek został stopniowo,kompletnie zburzony, kiedy czytałem tę przemyślaną, naukową i piękną książkę. Jeśli Ward się myli, to jego pomyłka jest przekonująca: oświeca i zachwyca. Lecz nie sądzę, aby się mylił. Ujawniając rolę planet w cyklu Narnii, Ward pokazuje nam także w niezrównanej dotąd skali to, jak Lewis w swojej twórczości czerpał ze średniowiecznych i z renesansowych pisarzy, których tak kochał. - Alan Jacobs, autor książki "The Narnian. The Life and Imagination of C.S. Lewis" Michael Ward pokazuje wciągającą, rzetelną analizę bestsellerowej i uwielbianej linii C.S. Lewisa „Opowieści z Narnii".dostępna dla czytelnika książka Warda tak wyjątkowo przypomina opowieść detektywistyczną, iż trudno się od niej oderwać. - Armand M. Nicholi Jr., autor książki "The Question of God. C.S. Lewis and Sigmund Freud Debate God, Love, Sex, and the Meaning of Life" Wszyscy, którym podobały się „Opowieści z Narnii" albo którzy są zainteresowani twórczością Lewisa, powinni przeczytać książkę Michaela Warda. Przekonująco argumentuje on, iż Opowieści opierają się na nierozpoznanej dotąd strukturze i świetnie wyjaśnia, dlaczego Lewis budujeł w tak tajemniczy sposób. Ward ma encyklopedyczną wiedzę na temat pism autora cyklu i wykorzystuje ją do poparcia swej teorii, iż każdy z siedmiu tomów „Opowieści z Narnii" bazuje na tradycyjnej, średniowiecznej i renesansowej mitologii. Nawet ci krytycy, którzy zwykle nie lubią książek o Narnii z powodu ich chrześcijańskich nawiązań, muszą zabrać pod uwagę ich strukturę planetarną i jej znaczenie. Michael Ward wniósł wybitny wkład w badania na temat Lewisa. - Derek Brewer, emerytowany profesor języka angielskiego, University of CambridgeMichael Ward Angielski teolog i krytyk literacki, studiował w Regent’s Park College w Oxfordzie i na University of St. Andrews. Pokaźną część swych prac poświęcił tematowi wyobraźni teologicznej, bardzo w twórczości C.S. Lewisa, J.R.R. Tolkiena i G.K. Chestertona. Współredaktor książki „Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa". Aktualnie jest członkiem stowarzyszonym Wydziału Teologii i Religii University of Oxford oraz profesorem apologetyki na Houston Christian University. Prowadzi stronę internetową www.planetnarnia.com. C. S. Lewis. Rozum i Wiara „Wierzę w chrześcijaństwo tak samo jak we wschodzące słońce - nie tylko dlatego, że je widzę, lecz także dlatego, iż dzięki niemu widzę wszystko inne." (C.S. Lewis) linia wydawnicza „C. S. Lewis. Rozum i Wiara" to zbiór publikacji dotyczących twórczości i życia Clive’a Staplesa Lewisa, uznawanego za największego współczesnego chrześcijańskiego apologetę. Przedstawia intelektualne walory teizmu i argumentację na rzecz tezy o racjonalności przekonań teistycznych, a w szczególności chrześcijaństwa. Choć Lewis zmarł w roku 1963, jego twórczość jest wciąż aktualna. Do jego argumentów i analiz dotyczących moralności oraz społeczeństwa wciąż odwołują się zawodowi filozofowie i teologowie oraz liczni przedstawiciele obu stron filozoficzno-teologicznego sporu ateizmu z teizmem. Na język polski przełożono już dużo prac C.S. Lewisa, które cieszą się niesłabnącą popularnością. Linia „C.S. Lewis. Rozum i Wiara" oferuje opracowania biograficzne i krytyczne oraz pogłębione analizy jego poglądów. Publikowane w niej teksty odznaczają się naukową wnikliwością, a jednocześnie są przystępne dla szerokiego grona czytelników, tak jak twórczość samego C.S. Lewisa, który przekonywał, iż dzięki chrześcijaństwu wszystko inne nabiera sensu.