Monografia Sytuacja uczniów i nauczycieli w szkolnej rzeczywistości (post)pandemicznej ma na celu zbadanie i przedstawienie wielowymiarowych konsekwencji pandemii dla środowiska szkolnego, z uwzględnieniem równocześnie trudności, jak i korzyści, które wynikły z tej sytuacji.
Część pierwsza, zatytułowana Wpływ pandemii na nauczycieli i ich praktyki, skupia się na analizie doświadczeń nauczycieli w kontekście pandemii. W szczególności omawia stres nauczycieli związany z koniecznością prowadzenia zdalnych lekcji, co stanowiło dla wielu z nich ogromne wyzwanie technologiczne i psychologiczne.
Kolejnym pokaźnym zagadnieniem jest nauczanie bez sieci na lekcjach języka angielskiego po okresie pandemii COVID-19, gdzie rola nauczyciela we wzmacnianiu kompetencji społecznych uczniów nabiera nowego znaczenia.
W niniejszej części poruszono także problem wypalenia zawodowego, które stało się powszechnym zjawiskiem wśród nauczycieli po okresie pandemii. Studium porównawcze, oparte na badaniach własnych, dostarcza cennych danych na temat objawów tego zjawiska i jego wpływu na skuteczność pracy nauczycieli.
Ostatni temat w części pierwszej dotyczy percepcji nauczycieli przez uczniów i rodziców w czasie pandemii COVID–19, co pozwala na zrozumienie, jak zmieniły się relacje i oczekiwania wobec nauczycieli w tym trudnym okresie.
W części drugiej pt. Wpływ pandemii na uczniów i ich potrzeby, szczegółowo omówiono rozmaite aspekty sytuacji uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej. Część ta gromadzi m.in. Ocenę sytuacji dzieci i młodzieży w szkołach ogólnodostępnych w (post)pandemicznej rzeczywistości, analizę potrzeb uczniów na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w X LO z oddziałami integracyjnymi im.
S. Konarskiego w Radomiu oraz szczegółowe omówienie sytuacji młodzieży ze spektrum autyzmu. Na dodatek poruszono także kwestie ujawnienia diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera w kontekście szkolnym i cyklu samopoznania dziecka.
Analiza psychospołecznych konsekwencji pandemii dla dzieci i młodzieży stanowi kolejny pokaźny składnik części II monografii. W tym kontekście, szczególną uwagę poświęcono zadaniom szkoły w zakresie wspierania kondycji psychospołecznej uczniów w(post)pandemicznej rzeczywistości.
W części trzeciej, zatytułowanej technika i edukacja w(post)pandemicznej rzeczywistości, skupiono się na kilku kluczowych aspektach, które wyłoniły się w wyniku pandemii. Po pierwsze, omówiono znaczenie pandemii COVID‑19 w rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli.
W obliczu nagłej potrzeby przejścia na nauczanie zdalne, nauczyciele musieli błyskawicznie opanować świeże narzędzia i technologie, co miało znaczący wpływ na ich umiejętności i podejście do edukacji. Kolejnym widocznym tematem była rola nienaturalnej inteligencji w edukacji.
Zbadano, jak progresywne technologie mogą wspierać nauczycieli i uczniów, a także jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ichintegracja w szkolnej rzeczywistości. Na koniec przyjrzano się jakości edukacji polskich uczniów w (post)pandemicznej rzeczywistości