Przedmiotem rozważań jest odczuwanie błyskotliwa i brzydoty poprzez antycznych Greków. Egzemplifikacją tych pojęć stają się ukształtowane poprzez kulturę grecką toposy: topos ładnej Heleny i topos graus methyse – anus ebria, czyli „starej pijaczki".
Podobnie jak poglądy na temat piękna i brzydoty, tak i funkcjonujące na przestrzeni wieków toposy zmieniają się, ulegając najrozmaitszym modyfikacją. Oznacza to,posiadają one charakter dynamiczny. Odzwierciedlają bowiem zjawiska historyczne, społeczno-polityczne czy religijne właściwe danym czasom.
Zmiany, jakie zachodzą w obrębie tych zjawisk determinują jednocześnie sposób ich naświetlania w tekstach kultury. Te zaś są bowiem czułą membraną, zwierciadłem, w którym odbija się dynamiczne życie polis we wszelkich jego przejawach.
Podjęte w książce analizy dwu wymienionych toposów: ładnej Heleny i graus mythyse zmierzają do odpowiedzi na pytanie, czy w atrakcyjnie kryje się brzydota, a w brzydocie piękno. Z przedstawionych rozważań wynika, że Helena, jako ikona błyskotliwa, staje się uosobieniem jego zgubnej, niszczącej siły, zasługującej jedynie na negatywną waloryzację.
Analiza postaci graus methyse – anus ebria prowadzi natomiast do wniosku, że topos ten odwraca konwencjonalny sposób postrzegania piękna i brzydoty. Następuje w nim zaskakująca relatywizacja, a nawet odwrócenie utartych pojęć, natomiast w kontekście dionizyjskim topos ten nabiera głębokiego, symbolicznego sensu.
Konkludując, możemy zatem powiedzieć, iż o sposobie waloryzowania poprzez antycznych Greków spektakularna i brzydoty decydowały nie tyle przesłanki zewnętrzne, ile raczej treści, które były w nie wpisywane, a więc to, czego stawały się symbolem, ikoną czy paradygmatem.