Książka Profesora Franciszka Bereźnickiego dotyczy metodologii badań naukowych i pisania prac dyplomowych z nauk społecznych. Pytanie o to, czy nauki społeczne są podobne, jakie właściwości łączą te nauki w jedną kategorię, różnicując je zarazem,równocześnie istnieje dużo cech łączących je.
Powstaje dalsze pytanie, co uczynić, żeby studenci pedagogiki, socjologii, politologii i innych kierunków umieli prowadzić badania naukowe, żeby chcieli je dobrze wykonywać i czy mają w naszych uczelniach warunki gwarantujące użycie posiadanych poprzez nich umiejętności i chęci?Zadaniem książki Prof.
F. Bereźnickiego nie jest udzielenie odpowiedzi na wyżej wymienione pytania. Autor koncentruje swoją uwagę na zjawisku przecinania się zakresów nauk społecznych na studiach pierwszego i drugiego stopnia i wykorzystywanych w nich metod badań i pisania prac licencjackich i magisterskich.Celem wydania przewodnika metodologicznego jest - pisze Autor - zebranie podstawowych danych i przykładów związanych z pisaniem prac dyplomowych, żeby tym samym ułatwić to zadanie studentom... Oraz wyjaśnienie istoty charakteru, funkcji i zadań pracy dyplomowej, określenie roli seminarium i promotora, jak i strony formalnej i merytorycznej pracy.Prezentowane płaszczyzny przewodnika metodologicznego nie traktują problematyki w wąskim zakresie.
Autor wszedł głębiej w rozmaite aspekty prezentowanych zagadnień.Prezentowany poradnik metodologii nauk społecznych jasno określa cel, zakres rzeczowy i sposób ujęcia problematyki. Ukazuje podstawowe płaszczyzny rozważań, omawia przykłady i sposoby realizacji badań i pisania pracy.Poradnik Prof.
Franciszka Bereźnickiego przekroczył ramy formalno-instytucjonalne poradnika tylko dla pedagogów czy socjologów.Prezentowany jest z perspektywy szeroko pojętej pedagogiki, dając początki nowego modelu wiedzy społecznej.
Życzyć żeby sobie jedynie można, żeby w naszej literaturze znalazło się więcej podobnych opracowań…Z recenzji: Prof. Zw. Dr hab. Robert Woźniak