Celem niniejszej książki jest ukazanie specyfiki przeżyć i doświadczeń rodzinnych osób, które przyjęły do rodziny adopcyjnej lub zastępczej niepełnosprawne dziecko, jak ponadto znaczeń, jakie badani przypisują swoim doświadczeniom.
Aby tego dokonać, autorki z zastosowaniem strategii jakościowej poddały badaniom 20 rodzin adopcyjnych i zastępczych, które wychowują dziecko z niepełnosprawnością. Analizę badań poprzedzono prezentacją opracowań naukowych na temat socjalizacji dziecka w rodzinie, aktualnych rozwiązań w zakresie sprawowania opieki zastępczej w Polsce i sytuacji rodzin (także adopcyjnych i zastępczych) z dzieckiem niepełnosprawnym.
Książkę Rodziny adopcyjne i zastępcze z dzieckiem z niepełnosprawnością adresujemy do pedagogów, nauczycieli, pracowników socjalnych, osób zatrudnionych w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, centrach pomocy rodzinie i innych instytucjach, którzy w swojej pracy stykają się z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi, jak jeszcze studentów kierunków pedagogicznych i wszystkich zainteresowanych problematyką opieki zastępczej i niepełnosprawności.
Wyrażamy nadzieję, iż szczególną grupą odbiorców tej monografii będą rodzice adopcyjni i zastępczy wychowujący dzieci z zróżnicowanego rodzaju i stopnia zaburzeniami, a także osoby rozważające zostanie takim rodzicami.
Naszym celem jest pokazanie doświadczeń rodziców, którzy przyjęli do swojej rodziny dziecko z niepełnosprawnością w sposób jak najbardziej całościowy, ze zwróceniem uwagi jednocześnie na wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć rodzice, jak i zróżnicowane pozytywne aspekty z takim rodzicielstwem związane.
W książce starałyśmy się stosować – podobnie jak w jej tytule – termin opisowy „dziecko z niepełnosprawnością". Stoimy na stanowisku, iż jest on najmocniej odpowiedni, ponieważ podkreśla, iż niepełnosprawność jest tylko jedną z wielu cech, które informacje dziecko posiada.
Ze względu na ograniczenia językowe nie za każdym razem taka poprawność się udawała. Jednak chcemy podkreślić, iż pod każdym sformułowaniem typu „dziecko/dzieci niepełnosprawne" kryje się wyżej opisany podtekst.
Autorzy