Praca ta jest naturalną kontynuacją poprzedzających ją publikacji dotyczących pedagogiki kultury.Temat rozważań zwieńczony prezentowaną publikacją jest skutkiem przeświadczenia o wysokiej randze edukacji podkreślającej antropologiczno-humanistyczne ujmowanie kultury – podkreślanej we wszelkich międzynarodowych raportach i aktach prawnych.
Książkę podzielono na trzy główne bloki tematyczne. Pierwszy, zatytułowany Pedagogika kultury – pytania o jej współczesną tożsamość, zaczyna wypowiedź Tadeusza Lewowickiego, który wskazuje na podstawowe zadania pedagogiki kultury.
Do najistotniejszych zalicza podtrzymywanie ideałów i wartości humanizmu, a także chlubnych tradycji w budowaniu więzi między ludźmi. Jako drugi obszar działalności i zadanie wymienia poszukiwanie związków pomiędzy pedagogiką a kulturą traktowaną jako świat człowieka i świat wartości.
Postuluje postawienie pytań o kanon wiedzy i kanon wartości, co jest zadaniem niebagatelnym ze względu na możliwości proponowania rozwiązań dzięki praktyce edukacyjnej. Drugi blok tematyczny zatytułowany Charakter współczesnej kultury i relacje człowiek – kultura otwiera tekst Dzierżymira Jankowskiego odnoszący się do świata kultury jednostki.
Autor przypomina i uzasadnia, iż człowiek wyrasta i rozwija się w określonej kulturze, z której może korzystać, ale która również jest dla niego wyzwaniem, zaproszeniem do uczestnictwa i dialogu z samym sobą.
Jego zdaniem, pełne osobiste autentyczne i podmiotowe zaistnienie w kulturze. W trzecim bloku tematycznym: Kształcenie – edukacja. Od teorii do praktyki zamieszczono teksty pokazujące rożne formy szeroko pojętego kształcenia, wynikające zarówno z założeń teoretycznych pedagogiki kultury, jak i potrzeb edukacyjnych.
Krystyna Chałas zwraca uwagę na interesujące metody i formy rozbudzania zainteresowań rożnymi dziedzinami kultury i na stymulowanie aktywności młodzieży. Wymienia, m.in. Jako stanowczo znaczne, metody „świadectwa wartościom", projekty i klasy autorskie.
Postuluje podjęcie badań nad dydaktyką edukacji kulturowej w aspekcie integralnego wychowania człowieka.