Monografia proces usamodzielniania wychowanków pieczy zastępczej. Studium teoretyczno-empiryczne jest ważnym i koniecznym przedsięwzięciem naukowym, przedstawiającym w sposób kompleksowy zagadnienie usamodzielniania się wychowanków pieczy zastępczej.
Stanowi również nad wyraz cenne kompendium wiedzy na temat sposobów organizowania cyklu usamodzielnienia, a także napotykanych trudności i ograniczeń w tym obszarze. Cenne rekomendacje i wnioski dla praktyki zawarte w pracy mogą przyczynić się do poprawiania praktyki pomocowej w zakresie będącym przedmiotem podjętych analiz.
Jest to o tyle wyraźne, że system pieczy zastępczej stoi przed licznymi wyzwaniami w zakresie produktywnego wspierania wychowanków we wchodzeniu w dorosłość. Warto podkreślić, iż w Polsce brakuje ujednoliconego i wystandaryzowanego programu usamodzielniania wychowanków opuszczających pieczę zastępczą.
Prezentowana monografia może wypełnić lukę w tym obszarze. Dr hab. Małgorzata Ciczkowska-Giedziuń, prof. Uczelni Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie