Każda organizacja żeby przetrwać musi posiadać optymalnie umotywowanych, a co za tym idzie skutecznych i lojalnych pracowników i rozumieć mechanizmy akceptujące zaufanie, lojalność, profesjonalizm i progresywność.
Oznacza to, że menedżerowie stają wobec nowych wyzwań, które muszą traktować nie jako zagrożenie, ale jako okazje do podejmowania działań w obszarach, gdzie można osiągnąć więcej lub znaleźć nowe możliwości dodania wartości swojej organizacji czy opanowania rynku.
Zarządzanie uczy jak planować, organizować, motywować i kontrolować swoją pracę oraz działania innych ludzi dla wspólnego dobra. W istocie zarządzanie polega na określeniu, jak przy pomocy różnorakich instrumentów planistycznych, inspiratorskich i kontrolnych, podciągać produktywność wszystkich zasobów przedsiębiorstwa.
ale nade wszystko uczy, jak wydobywać wydajność z ludzi. Zarządzanie bowiem ma wzbudzać w ludziach wyzwanie i scalać wszystkie ich siły do realizacji nadrzędnych celów organizacji. Zarządzanie jest więc złożonym procesem, który ma doprowadzić do wykonania określonych rzeczy skutecznie i efektywnie, wspólnie z innymi ludźmi i poprzez nich.
poprzez komunikowanie, motywowanie i przywództwo menedżerowie wyzwalają tkwiącą w organizacji energię i umiejętności. Motywowanie jest funkcją zarządzania, dzięki której plany i obsadzone przez członków organizacji struktury tętnią życiem.
Motywacja natomiast jest siłą wewnętrzną, która pozwala osiągnąć sukces w każdej dziedzinie życia, zagwarantuje nadzwyczajną współpracę w zespole i tworzy możliwości realizacji najtrudniejszych celów. Znajomość teorii motywacji w zasadniczy sposób kształtuje techniki zarządzania pracownikami każdej producenta.
Motywowanie we współczesnym rozumieniu, jest kategorią ekonomiczną i nową eksponowaną funkcją zarządzania. Dlatego także podejście do analizy i stymulacji pojęcia motywowania, jest systemowe, to znaczy dostrzega się w nim wielowymiarowość, ważność i dynamiczny charakter zachowań ludzi w organizacji.
Przebieg cyklu motywowania, jego produktywność i ostateczne wyniki zależą na ogół od posiadanych zasobów ludzkich, lecz także założeń i właściwych narzędzi motywacyjnych jakie organizacja przyjmuje wytwarzając go i konsekwencji w jego wykorzystywaniu.
proces motywowania swym działaniem powinien wyzwolić wolę i chęć działania pracowników, powinien kształtować pożądane poprzez przedsiębiorstwo zachowania i postawy. Motywacja, bowiem to ciągłe poszukiwanie odpowiedzi na pytanie nurtujące każdego zarządzającego, a mianowicie: Co zrobić, żeby pracownicy z ochotą i prawidłowo pracowali?