Wraz z rosnącym dobrobytem społecznym wzrasta rola jakościowych aspektów życia, jednocześnie w sferze konsumpcji, produkcji, jak i zamiany. Tendencja ta ujawnia się w zmianach zachowań zakupowych klientów, którzy w coraz obszerniejszym stopniu podejmują decyzje nabywcze w oparciu o subiektywnie dokonywaną ocenę jakości towarów.
stanowczo widocznego znaczenia aspekty jakościowe nabierają w odniesieniu do artykułów żywnościowych, których walory prozdrowotne, łączone często z atrybutami organiczności, stają się jednym z podstawowych wyznaczników jakości.
W ten obszar wpisują się przekształcenia strukturalne sfery produkcji rolnej i przetwórstwa żywnościowego, a także rozwój żywności naturalnej. Wyraźną determinantą jakości towarów, w tym artykułów żywnościowych jest dodatkowo sfera wymiany handlowej wszystkich szczebli obrotu.
Pozwala ona na konfrontację pragnień nabywczych klientów finalnych z realną ofertą sfery wytwórczej wspieraną działaniami pośrednictwa handlowego. Wybrane aspekty kształtowania jakości handlowej artykułów żywnościowych, obecne równocześnie w ramach relacji detalistów z klientami jednostkowymi, jak i między pośrednikami handlowymi różnych szczebli obrotu, a także ujawniające się w ramach stosunków handlowych postulaty w odniesieniu do sfery wytwórczej znalazły odzwierciedlenie w niniejszym opracowaniu.
Zostały one zaprezentowane na tle ogólnych uwarunkowań procesów kształtowania jakości, wyszczególnionych jednocześnie rozwiązaniami prawnymi, jak i tendencjami w zachowaniach konsumpcyjnych i wreszcie specyfiką produkcji i obrotu artykułów żywnościowych.
Szczególną uwagę zwrócono na proces ekologizacji żywności oceniany z perspektywy preferencji nabywców finalnych