Jedną z ważniejszych funkcji w procesie nauczania odgrywa czynnik psychospołeczny, który w dzisiejszych czasach jest nad wyraz pokaźnym elementem pracy z ludźmi. Sport z założenia ma uczyć działania z partnerem, grupą i zespołem.
Powinien kształtować kompetencje psychospołeczne a także uczyć odnosić zwycięstwa jak i ponosić porażki. Ponieważ nie ma zwycięstwa bez akceptacji porażki. Tylko takie podejście umożliwia przygotowanie młodego człowieka do funkcjonowania we współczesnym świecie.
Osiągniecie takiego stanu jest efektem wieloletnich treningów prowadzonych przez właściwie przygotowaną kadrę szkoleniową, która nie tylko nauczy techniki, ale umożliwi rozwój psychospołeczny. W związku z tym w omawianej pracy aspekt psychopedagogiczny został szczegółowo przedstawiony.
Przełamano też stereotypowe podejście do metodyki nauczania części technicznych a praca pt. „Kompetencje psychospołeczne dzieci i młodzieży w nauczaniu umiejętności techniczno-taktycznych w koszykówce" jest odpowiedzią, na jednolity szkoleniowy program nauczania w koszykówce.
W rozdziale pierwszym zaprezentowano pewne krytyczne okresy – okresy sensytywne – w rozwoju dziecka, podczas których szybciej reaguje ono na bodźce środowiskowe. Dzięki czemu istnieje możliwość kształtowania i rozwijania młodego człowieka począwszy od urodzenia aż do zakończenia szkoły ponadgimnazjalnej.
Rozdział drugi opisuje programy nauczania, podstawowych form aktywności fizycznej dzieci i młodzieży z uwzględnieniem wybranych zdolności motorycznych i technologicznych dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
W rozdziale trzecim ukazana została metodyka nauczania umiejętności technologiczno-taktycznych w koszykówce oraz szczegółowe elementy techniczne decydujące o mistrzostwie sportowym. Dopełniającą wartością jest zaprezentowanie różnic programowych w nauczaniu koszykówki w poszczególnych kategoriach wiekowych.
W kolejnym fragmencie przedstawiono proces dydaktyczny jak ponadto zakres najróżniejszych komponentów technicznych i psychopedagogicznych, które zostały podzielone na etapy. Łącznie w przeciągu całego okresu szkolenia nauczonych zostanie 225 umiejętności techniczno-taktycznych.
Celem nauczania poszczególnych umiejętności zostały opracowane ciągi metodyczne ćwiczeń, zwane dalej obwodami stacyjnymi, w których zawodnik rywalizuje tylko ze sobą. W celu kontroli opanowania poszczególnych elementów zostały przygotowane sprawdziany umiejętności technologicznych, dzięki, którym zawodnik zdobywa odczucie postępu oraz wiedzę na swój temat.
W prezentowanej pozycji została w dodatku zaproponowana modyfikacja działań i metod stosowanych w pracy trenera.