Książka składa się z czterech głównych rozdziałów stanowiących określone sekcje tematyczne. Pierwsza sekcja prezentuje kulturowe uwarunkowania systemu edukacji w Chinach. Za pomocą autorskiej interpretacji pokazano kulturowe fundamenty edukacji w Państwie Środka.
Opisano tradycje konfucjanizmu, buddyzmu, taoizmu, a także legalizmu w edukacji, chińską tradycję guanxi i podejście do zmian globalizacyjnych w obszarze edukacji. W drugiej sekcji czytelnik odnajdzie opis systemu edukacji (perspektywa makro) i wyjaśnienie jak działa i jak skonstruowany jest chiński system pod względem organizacyjnym lecz także zarządzania, monitorowania i finansowania edukacji.
Kolejna sekcja jest poświęcona wybranym aspektom edukacyjnym w dobie przemian globalizacyjnych (perspektywa mezo) w świetle zmian prawa edukacyjnego, ogłoszonego w maju 2021 roku, które oficjalnie nakazuje kształcenie i wychowanie w „duchu chińskim", takim jak: kształcenie moralne, testowanie uczniów, zastosowanie SI w edukacji, edukacji specjalnej, edukacji „pozaszkolnej" czy edukacji mniejszości etnicznych.
Czwarta, ostatnia sekcja prezentuje trzech głównych aktorów systemu edukacji (perspektywa mikro) i wyjaśnia jak w chińskim systemie edukacyjnym funkcjonują nauczyciele, rodzice i uczniowie.