W niniejszej książce przedstawiono – umieszczając w wielu kontekstach – zagadnienia dotyczące doktoratów i studiów doktoranckich. Scharakteryzowano w niej ich społeczne znaczenie, biorąc pod uwagę społeczną wartość, a także wyjaśniono utrzymującą się popularność.
Publikacja ma uporządkowaną strukturę, składającą się z siedmiu rozdziałów. W pierwszym i drugim rozdziale dokonano rekonstrukcji pojęcia doktoratu, inicjując od jego historii, a następnie przechodząc do osiągalnych sposobów rozumienia i postrzegania; wzięto pod uwagę typy, typy doktoratu i zróżnicowane jego ujęcia.
Trzeci rozdział został poświęcony rytuałom związanym z przyznawaniem doktoratów. Skupiono się w nim na immatrykulacji rozumianej jako rytuał akademicki oraz społecznym znaczeniu rytuałów i symboli akademickich, jak jeszcze charakterze i przebiegu obrony pracy doktorskiej.
W kolejnym, czwartym rozdziale opisano rolę doktoratu, stanowiącego niejednokrotnie świadomy i przemyślany punkt zwrotny w karierze jednocześnie akademickiej, jak i pozaakademickiej i/lub w rozmiarze stricte prywatnym.
W rozdziale piątym dokonano syntetycznej analizy przeobrażeń współczesnego uniwersytetu. Poruszono w nim kwestię komercjalizacji cyklu nabywania wiedzy, którą obserwujemy współcześnie. W dodatku zaprezentowano aktualne ujęcia badań, a także kariery naukowej, jak w dodatku odniesiono się do zagadnienia inflacji dyplomu (m.in.
w kontekście teorii kredencjałów). W książce tej – w rozdziale szóstym – zarysowano także wybrane konteksty dostępu do doktoratu. Dokonano w niej analizy uczestnictwa pań w studiach doktoranckich, jak ponadto określono możliwości wykonywania ambicji naukowych przez obcokrajowców.
W ostatnim rozdziale zaprezentowano psychospołeczne aspekty pisania doktoratu, początkując od sposobów selekcjonowania kandydatów na studia doktoranckie. Odniesiono się w nim do przeróżnych kwestii, począwszy od wyboru tematu pracy doktorskiej, poprzez seminaria doktorskie, zagadnienie tutoringu i mentoringu w ramach studiów doktoranckich, miejsce i znaczenie osoby promotora w procesie tworzenia dysertacji, a także prowadzenia badań naukowych (na dodatek w kontekście zjawiska wskaźnikowania i wszechobecnej walki o punkty), a skończywszy na problemach i sytuacjach niełatwych występujących w trakcie tworzenia dysertacji, m.in.
izolacji w przestrzeni akademickiej.