Celem monografii jest konceptualizacja poznania integralnego w oparciu o koncepcję doświadczenia estetycznego Johna Deweya. Poznanie nierozłączne stanowi alternatywę dla jednostronnego poznania intelektualnego.
Nie ogniskuje się ono na intelekcie, lecz wymaga uwzględnienia i pielęgnowania sfery estetycznej, czyli ciała, zmysłów, uczuć, wyobraźni i intuicji. Kluczowym czynnikiem w poznaniu nienaruszalnym jest świadomość, która skupia się nie tylko na umyśle,też uczuciach, zmysłach i ciele.
Poznanie nierozłączne wymaga uwzględnienia nie tylko znaczeń pojęciowych,ponadto znaczeń jakościowych. Praktykowanie tego rodzaju poznania prowadzi nie tylko do nabywania wiedzy, lecz także do polepszania jakości życia i doświadczania, kształtowania człowieka będącego jednością psychofizyczną, harmonii wewnętrznej, radości i spełnienia.
Poznanie niepodzielne nie jest czymś danym. Wymaga ono kształcenia i stanowi współcześnie ważne wyzwanie.