Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze i z nierównych relacji władzy pomiędzy płciami.
Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym, a także atmosfery i kultury całej szkoły.
Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego" zjawiska, a także próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, rozmaite kryteria, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków.
Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć nieraz doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Typowo jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak i propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze.
Mimo publicznego charakteru szkodliwych sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana albo akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt.
Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży, a także merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji, a także równości i rozmaitości społecznej na pewno zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi.
Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.