Zachodzące zmiany w obszarze życia społecznego – kulturowego, gospodarczego i politycznego, które z jednej strony wyzwoliła transformacja ustrojowa, z drugiej zaś strony spotęgowało przyspieszenie przemian cywilizacyjnych obserwowane w ostatnich dekadach w rozmiarze globalnym, w zasadniczy sposób wpłynęły na sytuację i w następstwie na aktywność, a także zaangażowanie młodzieży.
W tej konwencji zaproponowano proces artykułów. Zapraszają one do zwrócenia uwagi na diagnozę warunków i sił społecznych środowiska, na zagrożenia i czynniki sprzyjające rozwojowi i na aktywność młodzieży i potrzebę racjonalizacji działań związanych ze zmianą w otoczeniu jednostki.
szeroki wachlarz podjętej problematyki w zaproponowanym tomie poprawnie odzwierciedla obszary zainteresowań pedagogów. Na wybranych przykładach zaprezentowano zagadnienia związane z aktywnością polskiej młodzieży, ich uwarunkowaniami, postawami moralnymi, a także zagrożeniami, na jakie jest obecnie narażona.
Na ten widoczny aspekt – ważności aktywnego funkcjonowania młodzieży w środowisku lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czyporęcznych działań pedagogiki społecznej – zwraca prezentowana monografia autorek: Agnieszki Cybal – Michalskiej, Katarzyny Segiet i Klaudii Węć, Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno – kulturowej.