The monograph Reporting of enterprises. The main theoretical problems and legal regulations is part of the discussion about the current state and the future of accounting and corporate reporting. There is an opinion that new directions of theoretical considerations regarding this issue should be set, especially in the context of the current experience of the functioning of the enterprise achievement reporting system.
The most important facts that affect the modern face of this system include: the progressing evolution of the paradigm regarding the role of the company in the socio-economic system (more and more often the company is perceived not only as an entity whose goal is to make profits, but also as an organization that is supposed to bring benefits to society, local community, customers and the like), as well as the use of information technology in accounting records, giving almost unlimited possibilities to process huge amounts of data in a short time.
The response to these new challenges faced by enterprises was new legal regulations on an international, regional (EU) and national scale. They have been implemented in practice only recently, so they are still a new topic, making it necessary to clarify their essence and to provide further comments.
This situation has become an inspiration for the preparation of this monograph, the content of which is focused on new legal regulations concerning primarily the system of reporting the company's achievements and its assessment.
( Powodem, dla którego napisałem tę monografię, była potrzeba wzięcia udziału w dyskusji na temat przyszłości rachunkowości i sprawozdawczości finansowej. Istnieje opinia, że należy wyodrębnić nowe kierunki teoretycznych rozważań dotyczących tej problematyki, zwłaszcza w kontekście obecnych doświadczeń funkcjonowania systemu sprawozdawczości finansowej i rachunkowości.
Najważniejsze fakty, które wpływają na współczesne oblicze tego systemu, to - jak się wydaje – wykorzystanie technologii informacyjnej w ewidencji księgowej, dające niemal nieograniczone możliwości przetwarzania ogromnej liczby danych w krótkim czasie oraz postępująca ewolucja paradygmatu dotyczącego roli przedsiębiorstwa w systemie społeczno-gospodarczym.
Coraz częściej marka postrzegana jest nie tylko jako podmiot, którego celem jest osiąganie zysków, lecz także jako organizacja, która ma przynieść korzyści społeczeństwu (społeczności lokalnej, klientom itp.).
Odpowiedzią na te nowe wyzwania, przed którymi stoją przedsiębiorstwa były nowe regulacje w skali krajowej, regionalnej (UE) i międzynarodowe. Wdrożenie ich w praktyce miało miejsce niedawno, więc wciąż stanowią nowy temat, wywołujący konieczność wyjaśnienia ich istoty i komentarza w kontekście ergonomicznych doświadczeń.
Sytuacja ta stała się uzasadnieniem przygotowania tej monografii, której treść koncentruje się właśnie na przedstawieniu nowych regulacji prawnych dotyczących w głównej mierze systemu raportowania firmy i jej oceny.)