W publikacji podjęto zagadnienie wojskowej kariery zawodowej w doświadczeniach kobiet – żołnierek korpusu oficerskiego Wojska Polskiego. W przekonaniu autorki jest ono istotne równocześnie w wymiarze społecznym, jak i naukowym.
Społeczne znaczenie tematu wpisuje się w szerszy kontekst cyklu przemian kulturowych w obszarze ról płciowych. Z jednej strony oznacza stopniowe porzucanie przekonań o deterministycznym wpływie płci na wybory edukacyjne i zawodowe.
Z drugiej wskazuje na wciąż obecny tradycjonalizm założeń związanych z zakresem powinności wpisujących się w pojęcie męskości i kobiecości. Odzwierciedla to m.in. Specyfika podziału sfery zawodowej na sfeminizowaną i zmaskulinizowaną.
O potrzebie naukowej eksploracji zjawiska świadczy nieznaczna liczba publikacji i badań poświęconych występowaniu pań w przestrzeni militarnej. Z powyższych względów autorka przyjęła jakościowy wgląd w obszar doświadczeń zawodowych pań korpusu oficerskiego Wojska Polskiego za szansę wzbogacenia dotychczasowej wiedzy.
Świadczy o tym także przyjęta w pracy perspektywa socjopedagogiczna, która zezwala na rekonstrukcję wojskowej kariery zawodowej i analizę procesów jej konstruowania w ujęciu złożonych doświadczeń socjalizacyjnych, edukacyjnych i zawodowych.