Zabawki dziecięce stanowią ważny składnik kultury. Należy podkreślić, że zabawki i zabawy z ich zastosowaniem były odbiciem pragnień społecznych danej epoki wobec dzieci oraz głoszonych poglądów pedagogicznych.
Były wyraźnym elementem cyklu wychowania – to właśnie one miały bawić, wychowywać, socjalizować i przygotowywać do pełnienia adekwatnych ról w społeczeństwie. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, została przygotowana w perspektywie historyczno-pedagogicznej.
Autorki skupiły się na problematyce zabawek dziecięcych otrzymywanych w okresie świąt Bożego Narodzenia i ich wychowawczym znaczeniu. Tradycje bożonarodzeniowe są tłem do analizy problematyki świątecznych zabawek dziecięcych.
Dawanie podarków – a stanowczo zabawek – to wyraźny aspekt obchodów bożonarodzeniowych; znaczenie ma kto, kiedy, jak i po co obdarowywał podarunkami. Ważny jest także czas poprzedzający bezpośrednio święta, w którym rodzice/dorośli dokonywali wyboru prezentów, a dzieci o nich marzyły i z niepokojem, a także niecierpliwością ich oczekiwały.
Autorki w pracy wykorzystały najróżniejsze źródła z badanego okresu: równocześnie pisane, jak jeszcze ikonograficzne.