Jak rozwiązywać strategiczne problemy, zarządzać niepewnością i przygotować organizację na zmianę
Problemy stają się coraz bardziej złożone, wieloaspektowe i nieprzystępne, a otoczenie – coraz bardziej nieprzewidywalne, czego dowiodła pandemia koronawirusa i zakłócenia w dostawach towarów w wyniku konfliktów w rozmaitych częściach świata. By sprostać tym przeciwnościom, organizacje powinny być zwinne i nieperfekcyjne, tolerować niejednoznaczność, brać pod uwagę przeciwieństwa, nieustannie eksperymentować i podejmować ryzyko. Nieperfekcjonizm to strategia w działaniu.
Rob McLean i Charles Conn omawiają sześć użytkowanych przez światowych liderów wzajemnie wzmacniających się sposobów myślenia o rozwiązywaniu problemów. Są to:
• nieograniczona ciekawość wobec każdego elementu problemu
• postrzeganie świata okiem ważki, czyli z najróżniejszych perspektyw
• dążenie do zachowania zdarzeniowego i ciągłe eksperymentowanie
• użycie inteligencji zbiorowej i podziw, że nie powinno się przeceniać swoich umiejętności
• stosowanie metody „pokaż i powiedz" ze świadomością, iż storytelling powoduje działanie
• uwolnienie się od perfekcjonizmu i duża tolerancja wobec wieloznaczności.
Umiejętności sprawnego rozwiązywania problemów można się nauczyć!
Poznaj możliwości, jakie wytwarza liderom akceptacja nieperfekcyjności, wieloznaczności i eksperymentowania. Naucz się, jak rozwiązywać nawet najtrudniejsze i zagadkowe problemy dzięki podejmowaniu ryzyka i zaakceptowaniu wszechobecnej niepewności. To lektura obowiązkowa dla menedżerów, członków zarządów, przedsiębiorców, założycieli firm i liderów organizacji non profit i sektora publicznego, którzy poszukują poręcznych strategii,wydajniej poruszać się w coraz bardziej wymagającym świecie.
Wciągający zbiór pionierskich i rewelacyjnych rad dla liderów biznesu, bazujący na wieloletnim doświadczeniu autorów i zawierający sporo zapadających w pamięć przykładów decyzji i ich konsekwencji. Nieperfekcjonizm jest wpływową koncepcją.
— prof. Daniel Kahneman, laureat Nagrody Nobla
Książka McLeana i Conna jest jak powiew świeżego powietrza wśród książek o strategiach biznesowych. Autorzy optymalnie uznają umiejętność rozwiązywania problemów za najważniejsze narzędzie w rękach stratega i omawiają sześć najróżniejszych sposobów myślenia o skomplikowanych sytuacjach w warunkach niepewności. Jeśli twoja producent zmaga się ze „strategiami" przygotowania budżetu na trzy lata, zapoznaj się z tą książką jak najszybciej. Dzięki niej poznasz skuteczne sposoby radzenia sobie z niepewnością i złożonością.
— prof. Richard Rumelt, autor książek Dobra strategia, zła strategia i The Crux
W prędko zmieniającym się świecie zwinne sposoby strategicznego myślenia są ważniejsze tradycyjne planowanie, które szybko staje się przestarzałe. W moim odczuciu autorom udało się uchwycić istotę ryzyka i podejmowania decyzji.
— Eric Schmidt, były CEO, Google
Robert McLean – kawaler Orderu Australii, emerytowany dyrektor McKinsey & Company, członek zarządu fundacji The Nature Conservancy w Australii i Azji, dyrektor the Paul Ramsay Foundation, największej australijskiej organizacji dobroczynnej. Były dziekan Australian Graduate School of Management i stypendysta programu Fulbrighta w Graduate School of Business na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku.
Charles Conn – inwestor, działacz na rzecz ochrony środowiska, przedsiębiorca. Współzałożyciel marki Monograph Capital, inwestującej w przedsięwzięcia z zakresu nauk przyrodniczych. Były dyrektor generalny the Rhodes Trust na Uniwersytecie Oksfordzkim. Zasiada lub zasiadał w zarządach wielu firm i organizacji non-profit, takich jak Patagonia, the Mandela Rhodes Foundation w Afryce Południowej i The Nature Conservancy European Council. Były założyciel i dyrektor generalny Ticketmaster-Citysearch, były partner w McKinsey & Company. Absolwent Uniwersytetu Harvarda, Uniwersytetu Oksfordzkiego i Uniwersytetu Bostońskiego.