Rozwój ludzkości i wzrost poziomu życia nieodłącznie są związane z postępem technicznym, który decyduje o wzroście produktywności, a w wyniku czego o wzroście gospodarczym. Robert Solow twierdził, iż do przejścia na wyższy poziom dobrobytu potrzebna jest zmiana technologii.
W przeszłości rewolucje technologiczne wywoływały przeskok cywilizacyjny: maszyna parowa, elektryczność, komputeryzacja. Obecna, czwarta rewolucja przemysłowa jest oparta na technikach internetowych i mobilnych, które zezwalają na transformację cyfrową.
Transformacja cyfrowa w wąskim rozumieniu to całościowa zmiana funkcjonowania organizacji zachodząca w wyniku wdrożenia technice cyfrowych, natomiast w szerokim rozumieniu to strukturalna zmiana modelu funkcjonowania rynku, konsumentów, przedsiębiorstw i innych organizacji (w tym państwa), pracowników i globalnej gospodarki, następująca dzięki datafikacji.
Transformacja cyfrowa to zmiana, która odbywa się z wykorzystaniem m.in. Analityki informacji, robotyki, chmury obliczeniowej, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, Internetu rzeczy, blockchaina. Wdrażanie wymienionych wyżej technologii jest procesem trudnym i wymagającym, lecz z praktyki, badań i obserwacji autorów niniejszej monografii wynika, iż największe wyzwanie transformacji cyfrowej stanowi człowiek i jego postawa wobec zmiany.
Dotyczy to zarówno menedżerów, jak i pracowników i klientów. Transformacja to holistyczna zmiana w sposobie funkcjonowania gospodarki, sektorów i przedsiębiorstw, która nieodwracalnie wpływa na relacje ze wszystkimi interesariuszami.
Niniejsza monografia składa się z ośmiu rozdziałów. W pierwszej części Piotr Bołtuć demonstruje główne założenia gospodarki 4.0 i rozważa przyszłość postępu technologicznego. Następnie zostały zaprezentowane procesy cyfryzacyjne w dwóch sektorach.
Dominika Bosek-Rak analizuje determinanty cyfryzacji na rynku płatności, a Katarzyna Byszek i Anna Dzikowska oceniają poziom cyfryzacji w ochronie zdrowia w Polsce. Kolejny rozdział, napisany przez Aleksandrę Suchorzewską i Adama Piechnata, jest poświęcony zarządzaniu zwinnemu w procesie transformacji cyfrowej i jego wpływowi na produktywność w organizacjach.
Następnie uwaga przenosi się na klientów. Wojciech Osuch i Marek Żaczyński opisują wyzwania związane z zarządzaniem doświadczeniami klienta w erze cyfrowej, natomiast Nadzieja Krupowicz pokazuje metodę service design w procesie tworzenia produktów i usług dla klientów.
Ostatni rozdział, napisany poprzez Małgorzatę Olesińska, Martę Wójcik, Justynę Astriap i Zuzannę Borowską, został poświęcony rynkowi pracy i sytuacji pracowników w dobie transformacji cyfrowej. Wszyscy autorzy, wykładowcy na studiach podyplomowych Transformacja cyfrowa w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, skupiają się nie tylko na aspekcie technicznym transformacji cyfrowej,z zasady na roli człowieka w tym procesie, gdyż postawa ludzi wobec zmiany w praktyce stanowi największe wyzwanie dla takich przedsięwzięć.