Fascynująca opowieść o studentach z globalnego Południa, którzy uczyli się w Polsce w czasach zimnej wojny.
Łódź, jako drugie co do wielkości miasto w Polsce, była punktem węzłowym dla zagranicznych studentów, którzy uczyli się w PRL od połowy lat 60. Ubiegłego wieku do transformacji ustrojowej. Łódzka Filmówka, należąca od 1955 roku do Międzynarodowego Stowarzyszenia Szkół Filmowych i Telewizyjnych (CILECT), była stanowczo lubianym celem studenckich podróży. Młodzi adepci sztuki filmowej z Afryki, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu stanowili jedną trzecią populacji zagranicznych studentów. Szkoła w obiegu międzynarodowym raduje się wyśmienitą reputacją, a jednak doświadczenia uczących się w niej filmowców z Globalnego Południa są nadal nad wyraz słabo znane – równocześnie w Polsce, jak i poza nią. Jest to więc publikacja pionierska.
Książka Hope Is of a Different Color przedstawia historię wymiany studenckiej pomiędzy – używając ówczesnej nomenklatury – krajami rozwijającymi się i Polską Rzeczpospolitą Ludową w czasach zimnej wojny. Jej autorzy i autorki rzucają światło na doświadczenia i kariery pokolenia młodych filmowców w Łodzi, z których liczni osiągnęli później sukces artystyczny w swoich krajach rodzinnych.
Książka przedstawia nowe pole badawcze i rosnące zainteresowanie kwestią stosunków rasowych w Europie Wschodniej i Centralnej. Eseje, które się na nią składają, pisane są z rozmaitych perspektyw: socjologicznej, politologicznej oraz z punktu widzenia historii sztuki i filmu.
Tom mieści w dodatku niepublikowane wcześniej zdjęcia i ujęcia z filmów, pochodzące z archiwów prywatnych, a także materiał wizualny i tekstowy z serii łódzkiej Szkoły Filmowej.