Książka Psychometryczny monitoring działań wychowawczych. Poradnik dla wychowawców jest próbą graficznego przedstawienia pewnych pokaźnych komponentów osobowości powiązanych ze sobą pod względem wpływu na rozwój zachowania asertywnego. ukazuje, jak można użyć matematykę, a zwłaszcza geometrię wykreślną, do zobrazowania niemierzalnych wielkości, takich jak agresja, asertywność i uległość, które po „obróbce" będą podlegać prawom nauk ścisłych.
Niniejsza publikacja może się zatem okazać nad wyraz {pomocn|przydatn)a dla nauczycieli-wychowawców, którzy studiowali na kierunkach przyrodniczych i przyzwyczajeni są do określenia problemu za pomocą liczb i wykresów.
Poradnik ten ma pomóc wychowawcy nie w doborze metod postępowania z uczniem lub formalną grupą społeczną, jaką jest klasa, lecz w nadzorowaniu swojego postępowania w stosunku do klasy. Autorskie narzędzie badawcze może się okazać użyteczne w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy w danej klasie decyzje wychowawcy przynoszą oczekiwane efekty w postaci zwiększonej liczby uczniów asertywnych, czy też są nietrafione.
Dla dyrektora szkoły zaś może stanowić wskazówkę, czy dany nauczyciel ma predyspozycje do kierowania klasą jako wychowawca.