W książce autorka ukazuje analizę związku między stanem funkcjonowania pamięci operacyjnej a umiejętnością syntetyzowania wyrazów z fonemów u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Celem przeprowadzonych i opisanych tutaj badań jest ustalenie, czy występuje korelacja pomiędzy wyżej wymienionymi zmiennymi i jaki jest jej charakter. Autorka recenzowanej pracy jest czynnym psychologiem i specjalizuje się w zagadnieniach rozwoju psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym. Swoją praktykę pedagogiczną wspiera specjalistycznymi badaniami, które prowadzą do coraz głębszego zrozumienia procesów odpowiedzialnych za uczenie się jednej z najmocniej złożonych czynności umysłowych, jaką jest czytanie i pisanie. […] Pani Magdalena Harmacińska-Kowalewska włączyła swoją cegiełkę do tej dużej i złożonej budowli, jaką jest wiedza o ludzkiej psychice i rozwoju tych funkcji, od których zależy zarys ludzkiej cywilizacji. Brzmi to nieco patetycznie, lecz nie mija się z prawdą! Warto zatem udostępnić niniejszy dorobek tej autorki szerszemu gronu czytelników. z recenzji dr. Hab. Tomasza Smereki, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego […] Jest to książka świadcząca o pracowitości i solidności badawczej Autorki. Przedstawione zagadnienia zaprezentowane są jednocześnie od strony lingwistycznej, psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej. Uważam, że recenzowana książka „Pamięć dziecka a syntetyzowanie wyrazów z fonemów na etapie przygotowania do nauki czytania i pisania" M. Harmacińskiej-Kowalewskiej zasługuje na opublikowanie […]. z recenzji dr. Hab. Stanisława Milewskiego, prof. Uniwersytetu Gdańskiego