Start w dorosłość okazuje się znacznie łatwiejszy, gdy osoby wychowujące dziecko i potem nastolatka – czyli rodzice, opiekunowie i nauczyciele – są w stanie przewidzieć, do jakiego świata ich przygotowują.
[…] Dorośli posiadają coraz większy problem z odpowiedzią na pytanie: W jakie kompetencje wyposażyć dzieci i nastolatków, żeby mogli z powodzeniem radzić sobie w zmieniającym się świecie, zaspokajać swoje aspiracje i żyć w otoczeniu coraz bardziej najróżniejszym, także kulturowo? Celem niniejszej monografii jest ukazanie konsekwencji tej zmienności otoczenia dla przebiegu i efektów rozwoju na przełomowym etapie życia – gdy ostatecznie kończą się dzieciństwo i dorastanie z zawsze obecnym i gotowym do pomocy opiekunem, a inicjuje samodzielne, odpowiedzialne, dorosłe życie.
fragment Wstępu Książka niesie co najmniej potrójne przesłanie: po pierwsze, daje panoramiczny opis procesów zachodzących u progu dorosłości, po drugie, dostarcza wskazań, jak można i warto przygotowywać młodych ludzi do różnych wyzwań, które ich czekają w życiu dorosłym, i po trzecie, posiada wartościowe wyniki badań […].
demonstruje dodatkowo, jak rozwój człowieka przeplata się z procesem uczenia i jakie efekty ma ta interakcja, a iż uczenie się w środowisku obejmuje wciąż nowe elementy, jest to wiedza żywa, nie tyle zastana, ile raczej in statu nascendi.
Takie ujęcie dorosłości nie pozwala przeczytać i zamknąć sprawy na poziomie uzyskanej wiedzy, lecz motywuje do dalszych poszukiwań, uczenia się w środowisku, przewidywania zjawisk i współkreowania społecznej rzeczywistości.
prof. Dr hab. Piotr Oleś autorzy: Anna I. Brzezińska, Michalina Dzielińska, Paulina Gołaska-Ciesielska, Sławomir Jabłoński, Kamil Janowicz, Marta Lasota, Konrad Piotrowski, Małgorzata Rękosiewicz, Błażej Smykowski, Paweł Wysocki, Monika Wysota