Przedmiotem książki jest historycznofilozoficzna charakterystyka Berkeleyowskiej „nowej zasady", tj. Twierdzenia egzystencjalnego esse est percipi aut percipere – „istnieć to być spostrzeganym lub spostrzegać", stanowiącego fundament jego systemu filozoficznego.
W książce zastosowano metodę wewnętrznej analizy doktryn filozoficznych wypracowaną przez Étienne’a Gilsona i Stefana Swieżawskiego, posiłkując się dodatkowo teorią typów wspaniałych Maxa Webera. Wbrew dominującej epistemologicznej interpretacji filozofii Berkeleya, podkreślono znaczenie metafizycznego wymiaru Berkeleyowskiej „nowej zasady" i w tym duchu zaproponowano rekonstrukcję jej źródeł, założeń i argumentów.
Kluczową rolę w przeprowadzonych rozważaniach odegrały analizy Philosophical Commentaries – notatnika filozoficznego Berkeleya. Pozwoliły one na określenie najbliższego kontekstu intelektualnego jego koncepcji, sprecyzowanie etapów rozwoju jego myśli i uchwycenie znaczącej roli „nowej zasady" i wpływów kartezjanizmu (zwłaszcza René Descartes’a i Nicolasa Malebranche’a), a także pokartezjańskiego sceptyka Pierre’a Bayle’a.
zasadnicze rezultaty książki sprowadzają się do: (1) sformułowania spójnej ontologicznej interpretacji filozofii Berkeleya, która za podstawę bierze Philosophical Commentaries i „nową zasadę"; (2) zakwestionowania zasadności klasyfikowania Berkeleya jako przynależącego w pełni do tradycji empirystycznej i (3) sproblematyzowania kategorii racjonalizmu i empiryzmu w odniesieniu do historii filozofii siedemnastego i osiemnastego wieku.