Prof. Dr hab. Mirosława Nowak - Dziemianowicz studiowała na Uniwersytecie Wrocławskim pedagogikę i psychologię, tam też zdobywała kolejne stopnie naukowe. W latach 1997-2017 współtworzyła Dolnośląską Szkołę Wyższą, gdzie w latach 2008-2017 pełniła funkcję dziekana Wydziału Nauk Pedagogicznych.
Od 2017 roku związana była z Uniwersytetem Opolskim, gdzie pełniła kolejno funkcję: pełnomocnika Rektora UO ds. Dyscypliny pedagogika, wice dyrektora Instytutu Nauk Pedagogicznych ds. Nauki, a także dyrektora Instytutu Pedagogiki.
Od 2018 roku związana jest z Akademią Biznesu w Dąbrowie Górniczej, gdzie kieruje seminarium doktorskim z pedagogiki. Jest także kierownikiem Interdyscyplinarnej Pracowni Współczesnych Problemów Humanistyki w Akademii WSB.
Uczelnia ta jest aktualnie podstawowym miejscem pracy prof. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz. Edukacja, wychowanie, szkoła, nauczycie to pierwszy obszar Jej badań i naukowych zainteresowań. Drugim obszarem są relacje pomiędzy ludźmi, związki intymne, małżeństwo, rodzina i wszystko to, co dzieje się w nich „ między": małżonkami, partnerami, rodzicami i dziećmi.
Cała aktywność naukowa Autorki podporządkowana jest pytaniu o to, co w naszych relacjach z innymi sprzyja rozwojowi i samorealizacji. Interdyscyplinarne badania prowadzone przez Autorkę ulokowane są w jakościowym paradygmacie badań, a także w szerokim społeczno- kulturowym kontekście.
Prof. Dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz jest członkinią Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, w którym kieruje Komisją Polityki Oświatowej, a także Sekcją Pedagogiki Krytycznej. Prywatnie żona i matka dwójki dorosłych dzieci.
Opublikowała następujące autorskie monografie:.Małżeństwo wobec rozwodu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1994., Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń: Adam Marszałek, 2001, Doświadczenia rodzinne w narracjach: interpretacje sensów i znaczeń.
Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002., Oblicza edukacji: pomiędzy pozorami a refleksyjną zmianą. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa, 2015., Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności (wyd.
2). Kraków: Impuls, 2014., Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2016, Szkoła jako przestrzeń uznania.
PWN, Warszawa, 2020