W części 1 zaprezentowano innowacyjne podejście do zarządzania przedsiębiorstwem w warunkach zmieniającej się rzeczywistości. Omówiono kompetencje przyszłości w zakresie przedsiębiorczości, kryteria kompetencyjne na rynku pracy, a także sposoby niwelowania luki między kompetencjami oczekiwanymi i wyobrażanymi poprzez osoby wkraczające na rynek pracy oraz kreowanie postępowych warunków zatrudnienia m.
in. Poprzez dostosowanie szkoleń do potrzeb rynku pracy przy współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. W niniejszym rozdziale omówiono na dodatek rozwój idei humanizacji pracy, a także Organizacyjną Analizę Zachowań wpływającą na wydajność i jakość pracy.
znaczna część przedmiotowego rozdziału poświęcona została kompetencjom nowoczesnego menadżera w przeróżnych sektorach gospodarczych. Omówiono jego rolę i odpowiedzialność w produkowaniu i kierowaniu zespołem na podstawie przeprowadzonych badań, czy także wpływ posiadanych kompetencji na procesy decyzyjne.
Część 2 pt. „Problemy współczesnych cywilizacji w ujęciu prawno-administracyjnym" dotyczy kompetencji społecznych w zawodach związanych z administracją publiczną i polityką gospodarczą i społeczną, spójności misji i celów administracji publicznej z punktu widzenia nauki administracji.
Omówiono dodatkowo prawne aspekty wybranych problemów społecznych i regulacje prawne z zakresu nowych technice. Część 3 poświęcona została współczesnym wyzwaniom z zakresu bezpieczeństwa społecznego, ekonomicznego i środowiskowego.
Przedstawiono w niej problematykę budowania świadomości użytkowników i jej wpływu na funkcjonowanie systemu zarządzania bezpieczeństwem w obszarze cyberprzestrzeni jednocześnie w obszarze bezpieczeństwa danych, jak i ochrony informacji osobowych.
Omówiono także tematykę adaptacji kompetencyjnej w odniesieniu do obecnych trendów migracyjnych oraz współczesnych i przyszłych wyzwań dla przedstawicieli wybranych zawodów. Ostatnia – 4 część ukazuje cyfrowe społeczeństwo, a także możliwości implementacji rozwiązań technologicznych do wybranych obszarów funkcjonowania organizacji.
Można w niej odnaleźć niemało danych na temat zastosowania technice informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach, w tym użycia narzędzi nienaturalnej inteligencji w procesie zatrudniania kandydatów i związane z tym ryzyka dla pracodawcy oraz zaznajomić się z badaniami na temat cyfrowej inkluzji przedsiębiorstw.
Opisane zostały także wybrane funkcje poznawcze i zależności między nimi. W dodatku w niniejszym rozdziale scharakteryzowane zostały zagadnienia wspomagania decyzji finansowych gospodarstwa domowego korzystającego z energii odnawialnej, świeże kierunki inwestycyjne i nowoczesne technologie w służbie społeczeństwu, a także zagrożenia wynikające ze zmieniającego się środowiska cyfrowego.