Dialog był i jest stałą właściwością akademickiego charakteru kształcenia. Jest obecny w treściach kształcenia, w twórczości, w dyskursie naukowym i edukacyjnym. Podkreślić należy, że społeczna wartość i pozycja dialogu ma swoją proweniencję, stałe odniesienia oraz rozwój w akademickich jakościach myślenia. Stąd akademicka ethosowa powinność naukowej refleksji nad wartością wielotomowego zbioru i przyszłych pól badawczych Pedagogiki dialogu.[…] Są tu studia dotyczące filozoficznych podstaw pedagogiki dialogu i dialogicznych relacji, pogłębione odniesienia do komunikacji społecznej,najczęściej do edukacyjnej codzienności szkół i innych środowisk wychowawczych. Książka zbiera współcześnie niezbędne wątki egzystencjalnej wartości dialogu w rozumieniu świata, siebie, innych; własnej tożsamości i jej jakości w złożonych i zmiennych relacjach z innym i z innością; z bytem realnym i z przestrzenią transcendencji. Oprócz tych niezwykle niezbędnych dla indywidualnego rozwoju kwestii, dużo stwierdzeń i pytań dotyczy dialogu pomiędzy różnorodnymi kulturami, różnymi dążeniami rozwojowymi. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Danuty Gielarowskiej Dość ławo jest rozprawiać o dialogu, poszukując jedynie argumentów potwierdzających jego pedagogiczne wartości. Większego wysiłku i przenikliwości wymaga natomiast analiza jego licznych i wielorakich uwarunkowań. Obydwa podejścia są zarówno pod względem teoretycznym, jak i użytecznym niezbędne, zwłaszcza iż dość nieraz argumenty ujawniające wychowawcze i edukacyjne wartości dialogu otwierają perspektywę badawczą. Recenzowana praca zachowuje równowagę pomiędzy obydwoma podejściami. Czytelnik wynajdzie w niej teksty wskazujące jednocześnie na uniwersalne, jak i specyficzne dla sytuacji wychowawczych i edukacyjnych wartości dialogu, a zarazem ujawniające wybrane jego uwarunkowania, ugruntowane w myśleniu i w działaniu. Znajdzie w niej też sygnalizowanie w tytule ujęcie dialogu nie tyle jako faktu, który się zdarza, albo cyklu, który przebiega wśród ludzi, lecz także jako uniwersalnej i swoistej zarazem postawy – strategii kontaktowania się z innymi oraz rozmowy ze sobą. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Stefana Mieszalskiego