Ustawa o usługach zaufania, a także identyfikacji elektronicznej stanowi w Polsce jeden z najważniejszych aktów normatywnych związanych z informatyzacją prawa. Uregulowano w nim krajową infrastrukturę zaufania, działalność dostawców usług zaufania (proponujących usługi m.in.: e-podpisu, e-pieczęci, a także e-doręczeń), nadzór nad tymi dostawcami, krajowy schemat identyfikacji elektronicznej, w tym nadzór nad tym schematem i zasady określania i stosowania standardu usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
W publikacji omówiono: • - krajową infrastrukturę zaufania obejmującą rejestr dostawców usług zaufania, listę zaufaną oraz narodowe centrum certyfikacji, • - procedurę wpisu do rejestru dostawców usług zaufania i wykreślenia z tego rejestru, • - działalność dostawców usług zaufania i nadzór nad nimi, • - krajowy schemat identyfikacji elektronicznej obejmujący węzeł krajowy z przyłączonymi do niego systemami identyfikacji elektronicznej, w których są wydawane środki identyfikacji elektronicznej i systemami teleinformatycznymi z udostępnionymi usługami online, a także węzeł transgraniczny, • - procedury przyłączenia systemu identyfikacji elektronicznej oraz systemu teleinformatycznego do węzła krajowego, • - nadzór nad krajowym schematem identyfikacji elektronicznej, • - warunki udostępniania standardu usługi rejestrowanego doręczania elektronicznego.
na dodatek przedstawiono analizę przepisów karnych oraz o karach pieniężnych z obszaru usług zaufania i identyfikacji elektronicznej. Prezentowane poglądy i wnioski są konsekwencją wieloletniego doświadczenia naukowego, a także zawodowego autorów, związanego ze użytkowaniem prawa w ramach pracy w administracji publicznej i sektorze prywatnym.
Komentarz jest skierowany typowo do pracowników administracji publicznej, adwokatów, radców prawnych i sędziów. Zainteresuje dodatkowo pracowników naukowych, a także studentów kierunków prawniczych.