Dziecko to nie segregator biurowy, do którego można wkładać dawki wiedzy niczym zapisane kartki papieru. Ironia współczesnego systemu edukacji polega na tym, iż powstał on na długo przed tym, zanim zaczęliśmy badać możliwości i ograniczenia ludzkiego mózgu.
Aby stworzyć nową, wydajną szkołę, powinniśmy oprzeć się na aktualnych odkryciach naukowych i zaakceptować fakt, że relacje między uczniem a nauczycielem, a także przyjazne środowisko szkolne, są podstawą poprawnie funkcjonującej edukacji.
Profesor Joachim Bauer dowodzi, że szkoła może stać się miejscem przychylnym dla wszelkich uczestników procesu edukacyjnego. Kooperacja nauczycieli z uczniami to nie jedyny warunek wydajnej pracy edukacyjnej – tak samo ważne jest współdziałanie szkoły i rodziców.
Autor stawia pytanie, czy rodzice zdają sobie sprawę ze znaczenia własnej roli w tym procesie i związanych z nią znacznych szans, a także czy czują się na siłach, żeby wypełniać ją świadomie i z szacunkiem.
Celem tej publikacji jest wsparcie uczniów, rodziców, nauczycieli, a także tych wszelkich, którym dobro młodych ludzi i całego systemu szkolnictwa leży na sercu. Książka dostarcza praktycznych wskazówek {pomocn|przydatn)ych w przygotowaniu gruntu, na którym mogą rozwijać się takie wartości, jak umiłowanie życia, motywacja i radość uczenia się.
PIERWSZE WYDANIE KSIĄŻKI UKAZAŁO SIĘ POD TYTUŁEM: "Co z tą szkołą?"