Podręcznik został napisany z myślą o wszystkich studentach będących przedstawicielami młodej części zmieniającego się społeczeństwa informacyjnego, przygotowujących się obecnie, w ramach przedmiotu dydaktyka biologii, do zawodu nauczyciela biologii na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych, którzy w swej przyszłej, nieprzystępnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej będą zobowiązani sprostać coraz to nowszym wyzwaniom.
Adresuję go także do czynnych zawodowo nauczycieli, którzy pragną zaktualizować i uzupełnić swoją wiedzę w zakresie dydaktyki biologii, co jest niezbędne nie tylko w szczególnych sytuacjach związanych z doskonaleniem zawodowym i postępowaniem awansowym, lecz także w codziennej pracy z uczniem pokolenia iGen, aby nie zaniedbując w edukacji żadnego potencjału jednostki, sprawnie przygotować ją do życia we współczesnym świecie.
Podręcznik polecam także wszystkim zainteresowanym nauczycielom akademickim prowadzącym zajęcia z przedmiotu dydaktyka biologii. Motywacją do jego powstania była pojawiająca się, po wieloletniej pracy zawodowej, refleksja nad przyczynami efektywnej szkolnej edukacji biologicznej i nad nowymi zadaniami stojącymi przed dydaktykami biologii i nauczycielami biologii w obliczu współczesnych wyzwań dla edukacji wynikających z przeobrażeń cywilizacyjno-społecznych, informacyjno-technicznych i edukacyjno-profilaktycznych.
Ze Wstępu