Idea napisania niniejszej monografii zrodziła się wśród współpracowników i wolontariuszy Rady Dialogu „Razem dla Rodziny" w Powiecie Radomskim podczas dyskusji poświęconych świadomości wychowawczej rodziców dziecka w wieku szkolnym.
Dyskutowaliśmy nad sposobami realnej pomocy rodzicom pragnącym wspierać wychowanie i edukację swojego dziecka z całkowitą świadomością tak współczesnych zagrożeń, jak i możliwości socjalno-prawnych. Uznaliśmy,potrzebnym narzędziem do takiej pomocy będzie monograficzne opracowanie problematyki aksjologicznej, prawnej i socjalnej związanej z wychowaniem dziecka do wartości w rodzinie.
Złożoność zagadnień świadomego wychowywania dziecka na styku rodziny i szkoły zdeterminowała interdyscyplinarną strukturę monografii. Problematyka wychowania jest bowiem nie tylko przedmiotem nauk pedagogicznych, filozoficznych (jak: ontologia, epistemologia, aksjologia), prawnych i społecznych, lecz jest także formą sztuki wychowania – podobnie jak sztuka lekarska, inżynierska, czy artystyczna.
Staje się to wyraźnie widoczne przy wychowywaniu dziecka z niepełnosprawnością. Temu również zagadnieniu poświecono w monografii szczególne miejsce ukazując nie tylko problemy rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym, z przemocą i problemy wykluczonych środowisk homogenicznych z nieinkluzywną edukacją, lecz wskazując także na prawne, socjalne i społeczne możliwości wychodzenia z tego impasu niemożności jaki rodzinom tym zgotowało życie.
Tą najbardziej funkcjonalną część monografii poprzedzono rozdziałami o aksjologicznych fundamentach praw i obowiązków dziecka, o nadrzędności jego dobra, o egzystencjonalno-personalistycznej funkcji rodziny i wynikającego stąd człowieczeństwa.
Na bazie tych fundamentów opisano w kolejnych rozdziałach rozwiązania prawne obowiązujące w polskim systemie edukacji – w tym: prawa i obowiązki ucznia, edukacyjne możliwości korzystania z utworów chronionych, a także obowiązki pedagogów, zwłaszcza kierownictwa szkół, w przypadkach przestępczości uczniowskiej.
Monografia ta kierowana jest równocześnie do rodziców jak i nauczycieli, w szczególności do pedagogów kierujących instytucjami powołanymi do edukacji dzieci w wieku szkolnym. Rodzice i pedagodzy znajdą w tym opracowaniu materiały do samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów wychowawczych w świecie przyspieszających, a nawet zaskakujących przemian kulturowych i politycznych.
W świecie nowych technologii, które co prawda poprawiają jakość życia, lecz są również przyczyną kinetycznych zmian klasycznych wartości, prowadząc do zagubienia nie tylko wychowanków, ale nierzadko i wychowawców.