Materiały do pobranie ze strony wydawnictwa: https://universitas.com.pl/artykuł/4308/Pan-Polski-Podrecznik-do-nauki-jezyka-polskiego-jako-obcego-na-poziomie-A1-A2/ Wieloletnie doświadczenie Autorek w pracy z obcokrajowcami udowodniło, iż właściwe dobranie materiałów dydaktycznych podczas pierwszych lekcji języka polskiego jest kluczowe dla całego cyklu nauki.
potrzebny jest podręcznik, który jest atrakcyjny, przezroczysty, skoncentrowany na komunikacji, komfortowy zarówno do pracy z nauczycielem, jak i do samodzielnej nauki, i który uczy gramatyki w praktyce. Podręcznik Pan Polski do nauki języka polskiego jako obcego dla młodzieży i osób dorosłych oparty jest na podejściu komunikacyjnym.
W związku z tym początkowe lekcje rozwijają umiejętności rozumienia i mówienia, dopiero z czasem wprowadzana jest deklinacja. Taki układ ma zapewnić początkowe „rozgadanie" uczącego się i stopniowe porządkowanie jego wiedzy gramatycznej.
w dodatku materiał prezentowany w podręczniku został skonstruowany tak, żeby prowokować uczących się do zabierania głosu, tworzenia wypowiedzi opartych na własnych przeżyciach, dyskutowania na temat stereotypów, wchodzenia w interakcję z innymi.
Podręcznik obejmuje materiał językowy z stopni A1–A2 (zgodny z ESOKJ). Ta pomoc dydaktyczna ma przemyślaną i logicznie uporządkowaną strukturę, która może być stosowana linearnie do nauki jednostkowej (klucz odpowiedzi dostępny na stronie wydawnictwa) lub w kolejności proponowanej poprzez nauczyciela.
Każda jednostka lekcyjna zbudowana jest według schematu, składającego się z sześciu części: • MÓWIMY – wprowadzenie nowej leksyki i aktywizacja uczącego się do formułowania wypowiedzi na podstawie własnych doświadczeń; • UCZYMY SIĘ NOWYCH SŁÓW – ćwiczenia leksykalne; • CZYTANIE – praca z tekstem, automatyzacja poznanej leksyki i niejednokrotnie wprowadzenie zagadnienia gramatycznego; • WYJAŚNIAMY GRAMATYKĘ – zebranie i szczegółowe omówienie (tabele, przykłady) wszystkich problemów gramatycznych zaprezentowanych w lekcji; • ĆWICZYMY GRAMATYKĘ – ćwiczenia gramatyczne; • KOMUNIKUJEMY SIĘ – ćwiczenia komunikacyjne, nastawione na powtórzenie materiału gramatycznego i leksykalnego zawartego w lekcji, przez wejście w interakcję z innymi uczącymi się.
Omawiany materiał dydaktyczny nie ma zeszytu ćwiczeń, gdyż rozbudowane części z ćwiczeniami gramatycznymi i leksykalnymi w wystarczającym stopniu zezwalają na utrwalenie wprowadzonego materiału. Autorki publikacji, dr Aleksandra Bajerska, dr Justyna Sochacka, posiadają wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego typowo dzięki pracy w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego.
Prowadzą akademickie, roczne kursy przygotowawcze do studiów w zakresie języka polskiego ogólnego i specjalistycznego (medycznego, ekonomicznego, politechnicznego i humanistycznego), kursy komunikacyjne na stopniach od A0 do C1, zajęcia w ramach projektu ERASMUS, szkoły letnie oraz zajęcia logopedyczne.
Przeprowadzają państwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego jako obcego, a także egzaminy międzynarodowe. Są autorkami licznych arkuszy egzaminacyjnych, materiałów dydaktycznych i publikacji glottodydaktycznych.