Niniejsza praca jest wyrazem poszukiwań aktualnych zmian społecznych w polskiej pedagogice specjalnej. Monografia może stanowić wartościową inspirację do przemyśleń i refleksji oraz podejmowania kolejnych inspiracji badawczych i wielu działań użytecznych.
Jestem przekonana, że publikacja ta będzie stanowić wyraźny wkład w rozwój współczesnej pedagogiki specjalnej ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych problemów codziennego psychospołecznego funkcjonowania człowieka z niepełnosprawnością.
Recenzowana monografia spełnia wszystkie kryteria, została szczególnie solidnie przemyślana i przygotowana z użyciem bogatego materiału źródłowego i wielu aktualnych opracowań naukowych. Nie znalazłam w niej uchybień mogących obniżyć jej walory pod względem poznawczym.
Rekomenduję ją jako wartościową i szczególnie potrzebną na rynku pedagogicznym pozycję, wzbogacającą obszary współczesnego określania modelu niepełnosprawności w pedagogice specjalnej. Z recenzji dr hab. Bernadety Szczupał, prof.
ASP