Młodzi badacze, których prace składają się na niniejszą publikację, mając świadomość kryzysu i potrzeb współczesnej edukacji, poruszają problemy jednocześnie świeże, wynikające z przemian społeczno-kulturowych spowodowanych pojawieniem się cyfrowych technologii, jak i te znane, wielokrotnie opisywane w literaturze.
W skatalogowanych artykułach znalazły się rozważania na temat sztuki kształcenia determinowanej procesem globalizacji, próby ustalenia poziomu wiedzy i potrzeb współczesnej młodzieży, propozycje rozwiązywania problemów dydaktycznych oraz postulaty wprowadzania solidnych zmian w podstawie programowej, programach i sposobach nauczania.
Co ważne, Autorzy reprezentujący przeróżne ośrodki badawcze (Bydgoszcz, Gdańsk, Kielce, Lublin, Łódź) stawiają diagnozy i formułują tezy, odwołując się nierzadko do własnego doświadczenia dydaktycznego. I aczkolwiek część artykułów dotyczy edukacji stricte polonistycznej, to zawarte w nich tezy z całą pewnością mogą stać się wartościowe dla nauczycieli innych dyscyplin.
[…]