Prezentowana publikacja stanowi studium rozwoju oraz przemian burs i internatów szkolnych w województwie lubelskim w latach 1918-1998. Problematyka ta nie spotkała się jak dotąd z szerszym zainteresowaniem badaczy.
W ogólnopolskiej historiografii pedagogicznej brakuje syntetycznych publikacji o charakterze naukowym – czy choćby popularnonaukowym – na ten temat. Problemy odnoszące się do działalności burs i internatów poruszano z reguły w sposób wybiórczy – przy okazji opracowywania innych zagadnień, takich jak dzieje szkolnictwa, dzieje obyczajów, monografie szkół.
W niniejszym opracowaniu podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak kształtowała się sieć burs i internatów, a także jej dostępność w omawianym okresie? Jak wyglądały warunki bytowe i organizacja życia w tych placówkach? W jaki sposób sytuacja społeczna i polityczna determinowała procesy wychowania? Poznanie zarysu dziejów burs i internatów szkolnych powinno pomóc w zrozumieniu ich obecnej sytuacji, co pozwoli na ocenę ich dążeń i perspektywę dalszego funkcjonowania, z uwzględnieniem potrzeb społecznych.
Monografia jest przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców. Stanowi przyczynek do historii szkolnictwa i opieki społecznej i województwa lubelskiego.