Tematem pracy jest znaczny aktualnie obszar progresywnej działalności człowieka w sferze produktowej. Wyznaczono w niej ważniejsze źródła postępowości równocześnie w rozmiarze indywidualnym, jak i w rozmiarze organizacji.
Następnie omówiono najmocniejsze uwarunkowania innowacyjności oddziałujące z zewnątrz na organizację i uwarunkowania wewnętrzne. Wprowadzono pojęcie kreatora innowacji i zaprezentowano przykłady wybitnych innowatorów.
Omówiono też zagadnienie zarządzania procesami tworzenia innowacji, w tym dostrzegany ostatnio coraz częściej szerszy kontekst zarządzania innowacjami w wymiarze cyklu życia produktów. Dokonano przeglądu zróżnicowanych aspektów wprowadzania innowacji w życie, skupiając się na zagadnieniu przedsiębiorczości, a także na różnorodnych działaniach biznesowych i ukazując specyfikę tworzenia przedsięwzięć biznesowych opartych na innowacyjnych technologiach.
Przedstawiono na przykładach wpływ innowacji na sukcesy rynkowe organizacji. Zaprezentowano specyfikę nowoczesności w funkcjonowaniu zarówno obszernych, jak i śladowych przeciętnych przedsiębiorstw. Zasygnalizowano użyteczne aspekty rozwiązywania problemów prekursorskich z wykorzystaniem intuicji.