Prezentowane studium posiada się w nurcie ahistorycznym. Nie bada ściśle biograficznego aspektu analizowanych fraszek, lecz stopień ich uwikłania kompozycyjnego, zdolność kreowania sensów naddanych. Refleksją interpretacyjną obejmuje kilkadziesiąt miniatur, widząc w nich - na odpowiednim poziomie odbioru - relatywnie spójny układ o znamionach procesu (plan teleologiczny).
Za podstawowe kryterium wspomnianej właściwości uznaje ogólną zgodność tych utworów z ideą nadrzędną spod znaku elegiae amatoriae. Objęte analizą przykłady fraszek funkcjonują jako przeróżne aspekty tego samego ujęcia literackiego, kreują bardzo jednakowy model uczuciowy, rozpoznawany także w innych zbiorach Kochanowskiego.
Potwierdzają nadto istnienie bardziej ogólnego podmiotu całości, wyłaniającego się z szeregu podmiotów jednostkowych. Niektóre z wierszy funkcjonują w szerszym aniżeli tylko Fraszki obszarze odniesień jako analogie semantyczne bądź warianty rozwiązań kompozycyjnych w Elegiach, Pieśniach, Foricoeniach, czy Fragmentach.
Kontekstualne potraktowanie tych miniatur daje często możliwość poznania ich ukrytych konotacji.