Potrzeba napisania książki zrodziła się w rozmowach z terapeutami i pedagogami, którzy wielokrotnie wskazywali na deficyt publikacji prezentujących możliwości zastosowania muzyki i wyobrażeń w procesie edukacyjnym oraz terapeutycznym.
Pedagodzy posiadają problem z zagospodarowaniem potencjału tak popularnego wśród młodzieży medium, jakim jest muzyka. Nie są przygotowani do świadomego włączania jej w cykl edukacyjny, patrząc na to działanie poprzez pryzmat celów terapii pedagogicznej i edukacji zdrowotnej (dotyczy to ponadto nauczycieli edukacji muzycznej, którzy w toku edukacji akademickiej głównie nie są przygotowywani do stosowania rozwojowych i terapeutycznych walorów płynących z muzyki).
Zaprzepaszczają tym samym jedną z atrakcyjnych możliwości budowania korzystnych relacji, pozytywnej atmosfery sprzyjającej uczeniu się i rozwojowi oraz wskazywania na zdrowotne aspekty kontaktu z muzyką.
Okazuje się, iż nie jest to wyzwanie jedynie dla pedagogów, także wśród psychologów i terapeutów (także muzykoterapeutów!) niejednokrotnie są to zagadnienia jeszcze niedostatecznie zgłębione. Dlatego książka ta wpisuje się – po Podstawach muzykoterapii (Stachyra 2014a), a także Modelach, metodach i podejściach w muzykoterapii (Stachyra 2012b) – w proces wydawnictw przedstawiających aktualny obraz muzykoterapii na świecie i prezentujących zróżnicowane aspekty rozwojowego i terapeutycznego użycia muzyki.