Kryzys gospodarczy z lat 2008 i 2009 doprowadził do wielkich zakłóceń i zmian w branży motoryzacyjnej, wśród producentów samochodów europejskich, azjatyckich, a głównie ame-rykańskich (na przykład bankructwo i zamknięcie zakładów General Motors, Chryslera i z tym związany interwencjonizm rządu USA).
Po tym okresie branża stopniowo odbudowała się, lecz już w zmienionej strukturze udziałowców i nowych właścicieli znanych marek (Ford pozbył się Jaguara i Land Rovera, które przejął indyjski koncern Tata Motors).
aktualnie branża motoryzacyjna znamionuje się dążeniem do doskonałości w warunkach postępującej globalizacji i internacjonalizacji gospodarki światowej, poszukiwaniem nowych rynków zbytu (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny w skrócie określane BRIC), taniej siły roboczej, nowych lokali-zacji przedsiębiorstw w krajach słabiej rozwiniętych (np.
kraje Europy Wschodniej: Węgry, Polska czy Czechy), wdrażając technologie, które się sprawdziły. Przykładem takich dążeń są również przedsiębiorstwa dostawców elementów branży przemysłu motoryzacyjnego, którzy tworzą świeże lokalizacje w otoczeniu producentów pojazdów.
Otoczenie współczesnych przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej cechuje się dużą zmiennością, złożonością i nie-pewnością, a jego części przenikają się i wzajemnie na siebie oddziałują. Tym samym bran-ża motoryzacyjna producentów pojazdów jak i dostawców komponentów pojazdów musi radzić sobie z globalnymi zmianami otoczenia, reagować na zapotrzebowania klientów, a także tworzyć warunki do wprowadzania zmian w perspektywie długoterminowej (industrializacja i urbanizacja w gospodarkach rynków wschodzących, polityka zrównoważonego rozwoju, świeże technologie).
aktualnie poważny problem dla omawianej branży spowodowała pandemia COVID-19 i związane z tym przerwy w działalności albo braki pracowników wynikające z obowiązkowego pobyt pracowników w miejscu zamieszkania.
Niektóre przedsiębiorstwa produkcyjne zatrzy-mały produkcje, inne szukają nowych dostawców, a część nie ma „żadnego problemu z łańcuchem dostaw i produkcją". Prze- ważnie nie działają zakłady zlokalizowane w Chinach: Renault czy PSA.
duże zakłócenia są w eksporcie części chińskich producentów pomiędzy innymi do zakładów Hyundaia w Rosji. Przestoje miały zakłady: Nissana, Hondy, Kii i Hyundaia, natomiast zakłady europejskie: BMW, Toyota, PSA czy Volkswagen gwarantują o ciągłości produkcji, choć wszyscy zaznaczają, iż w niedalekiej przyszłości realne będą prze-stoje.