Prezentowana rozprawa o charakterze empirycznym gromadzi analizę zespołu czynników determinujących pracę zawodową nauczycieli przedszkoli publicznych. Książka składa się z kilku rozdziałów, w skład których wchodzą rozważania teoretyczne, podstawy metodologiczne i interpretacje uzyskanych wyników badań. W pierwszym z nich zaprezentowano doświadczenia i aktualne tendencje rozwoju placówek wychowania przedszkolnego. Scharakteryzowano tu koncepcje wychowania przedszkolnego w świetle współczesnego systemu edukacji, uwarunkowania prawne placówek przedszkolnych. W dalszej części zaprezentowano organizację i zasady funkcjonowania instytucji przedszkolnych i wyeksponowano problem upowszechniania wychowania przedszkolnego w aspekcie zniżania wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego dzieci. Drugi rozdział dotyczy statusu zawodowego i ekonomicznego nauczycieli i poziomu zadowolenia z pracy. Przedstawiono tu ponadto ocenę warunków pracy i relacji w środkupracowniczych panujących w placówkach przedszkolnych. Trzeci rozdział znamionuje wyznaczniki pozycji zawodowej nauczycieli przedszkoli, czyli przepisy i uregulowania prawne, system kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Polsce, funkcje i role zawodowe nauczycieli. Kolejny rozdział dotyczy działalności pedagogicznej nauczycieli min. Dydaktycznych aspektów pacy pedagogicznej w przedszkolu. Ostatni rozdział demonstruje wszechstronną współpracę nauczycieli przedszkoli z rodzicami wychowanków oraz środowiskiem lokalnym.