Cywilizacja odcięta od reszty wszechświata technologiczną granicą szuka choćby w wyobraźni niedostępnych w rzeczywistości kierunków ekspansji. Właściwie należałoby je nazwać "wektorami wyobraźni". [...] Co niesie nasz "wektor wyobraźni"? Koncepcję, hipotezę zrodzoną w umysłach twórców fantastyki. A kierunek? Tych jest kilka. Wszystkie zmierzają poza granice osiągalne dla współczesnego człowieka. Przykładowo w odniesieniu do grupy fantastycznych tekstów kultury opierających się na przestrzeni początkiem wektora będzie fikcyjna wyprawa w głąb ludzkiego ciała, a końcem podróż do najodleglejszych galaktyk. Idąc tym tropem, dotrzemy do "wektorów wyobraźni" opisujących także fikcję równoległych rzeczywistości, podróży w czasie, wypraw w zaświaty czy przełamujących granicę ludzkiego ciała i technologii - wszystkie obszary, po których porusza się współczesna fantastyka. Postaram się zarysować te kierunki ekspansji ludzkiej wyobraźni, opierając się na wybranych tekstach kultury, i przyjrzeć się bliżej granicom przekraczanym poprzez ich twórców, odbiorców i bohaterów. Choćby jeśli fantastyczną część kultury niektórzy jej krytycy wyrzuciliby poza nawias sztuki, to ewidentnie pozwala ona w zaciszu laboratorium własnej wyobraźni oswoić się z nieznanym i wiedzą, którą niesie. Sztuka to już nie bezpośrednie zderzenie się ze światem, lecz pośrednik między nami a nieznanym. Lęk przed utratą niewinności (będący wynikiem nabycia wiedzy) przestaje być tak dotkliwy, kiedy w odkryciu towarzyszy nam bohater opowieści, biorący na siebie trudy i niebezpieczeństwa odkrywczej przygody. Nam pozostaje wyłącznie bezpieczna analiza zdobytych poprzez niego doświadczeń. Odkrywanie we własnym fotelu czy sali kinowej - odkrywanie niebezpośrednie, w większości przypadków pozbawione wartości dla reszty rasy ludzkiej,znaczące dla nas. To odkrywanie nowych ziem i idei, poszerzanie terytorium jednostki, możliwe dzięki sztuce. Ze Wstępu "Książka Piotra Jezierskiego to tekst bardzo osobisty, a równocześnie swoisty manifest na rzecz wyobraźni, dla której pożywką jest fanowskie przywiązanie do wybranych treści kultury popularnej. Autor przekonująco argumentuje na rzecz tezy, iż fenomen literatury, filmu i gier fabularnych przynależących do kategorii science fiction i fantasy raduje się tak wielkim powodzeniem nie tylko ze względu na zaproszenie do udania się w alternatywne światy, lecz także z tego powodu, iż niesie w sobie szeroki potencjał emancypacyjny. Przenikające się dzisiaj światy słowa, obrazu i interakcyjnego działania kierują uczestników owej multimedialnej przygody w rozmaite wymiary mitologii odmiennych światów, każą dokonywać swoistej wiwisekcji rozumienia rzeczywistości i czuć się odkrywcami tajemnic. Książka, składająca się z czterech wielkich esejów, przybliża tytułowe »wektory wyobraźni«, wskazując na najróżniejsze granice, które dzięki uwrażliwieniu świadomości na fantastykę, zdolni jesteśmy przekraczać - granice czasu, geografii, kosmosu, ale także - jak ostatnio - granice biologii w ramach dzisiejszych niepokojów związanych z posthumanizmem. Piotr Jezierski zaprasza do przygody, którą sam przeżywa i nieprzeciętnie opisuje, zarażając swoją pasją innych. Co więcej, książka ukazuje, że nie tylko dzieła o wybitnych walorach estetycznych i artystycznych posiadają ów uwalniający wyobraźnię walor, ale także produkcje modne zdolne są niepokoić nas problemami znaczącymi, od pojęcia człowieczeństwa po tajemnicę śmierci". prof. Wojciech J. Burszta