Książka odnosi się do potrzeby i konieczności podejmowania zróżnicowanych działań sprzyjających twórczości, kreatywności, tworzeniu i aktywności twórczej, rozwijaniu i kształceniu dyspozycji twórczych i postawy twórczej.
Przedstawiony w pracy autorski Trening Myślenia Twórczego (TMT) ściśle koresponduje właśnie z tą tematyką. Na dodatek jest szczególnie nową propozycją, ponieważ głównym narzędziem stymulowania myślenia twórczego jest sztuka, a dokładniej plastyka i zagadnienia z nią związane. Jak dotąd żaden z autorów treningów twórczości - jednocześnie polskich, jak i zagranicznych - nie opracował takiego treningu, tzn. Treningu uwzględniającego jako narzędzie plastykę.
Praca ta jest skierowana w głównej mierze do pedagogów: nauczycieli i wychowawców, nauczycieli plastyki i opiekunów w świetlicach szkolnych i pozaszkolnych, animatorów twórczości z ośrodków kultury – dostarcza bowiem nowych pomysłów ćwiczeń uaktywniających dyspozycje twórcze człowieka.