Badania prowadzone nad funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie z natury rzeczy muszą obejmować pokaźne spektrum tematów, co wynika z co najmniej dwóch powodów: po pierwsze, człowiek jako istota społeczna stanowi skomplikowany przedmiot eksploracji naukowej, gdyż liczne związki przyczynowo-skutkowe warunkujące istnienie jednostki w społeczeństwie trudno dojrzeć. Nie dziwi zatem konieczność prowadzenia badań poświęconych jedynie wybranym aspektom funkcjonowania człowieka, aby w ten sposób, kosztem uzyskania szerszej perspektywy, osiągnąć bardziej detalowy wgląd w wybrane obszary. Po drugie, zmieniające się na skutek postępu naukowego, w tym w głównej mierze, choć nie tylko, technologicznego, w zawrotnym tempie otoczenie skutkuje nie tylko koniecznością prowadzenia badań nad zagadnieniami eksplorowanymi w innej rzeczywistości, lecz także wymaga podejmowania nowych, pojawiających się na bieżąco tematów badawczych. Z powyższych względów niniejszy tom poświęcony został wyłącznie wybranym aspektom funkcjonowania człowieka, które obejmują kwestie bezpieczeństwa, zdrowia i edukacji. Na podkreślenie zasługuje fakt,między wymienionymi obszarami zachodzić mogą sprzężenia zwrotne, dlatego też niektóre prace trudno przypisać do jednego jedynie zagadnienia tematycznego. Zgromadzone tu artykuły przygotowane zostały przez badaczy pochodzących z całej Polski, dzięki czemu czytelnik może zapoznać się z aktualną motywem badawczą podejmowaną w najróżniejszych ośrodkach akademickich (m. In. W Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Politechnice Częstochowskiej, Uniwersytecie Warszawskim). Aspekt bezpieczeństwa stanowi przedmiot rozważań pierwszych czterech opracowań. S. Wierzbicki dokonuje analizy bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczypospolitej po likwidacji Wojskowych Służb Informacyjne. Rozważania koncentrują się na działalności Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Choć problematyka badawcza związana z funkcjonowaniem służb specjalnych łączy się nierozerwalnie z problemami wynikającymi z niedostępnością źródeł, jak wynika z opracowania S. Wierzbickiego, warto dokonywać analiz na podstawie przystępnych tworzyw, choćby jeżeli nie wszystkie postawione hipotezy dadzą się zweryfikować. A. Krampichowski omawia problematykę bezpieczeństwa morskiego państwa, wskazując m. In. Na jego znaczenie dla konkurencyjności gospodarki polskiej, a także na konieczność zapewnienia światowej konkurencyjności polskiego przemysłu okrętowego. P. Błasiak przybliża kwestie bezpieczeństwa danych w systemie informatycznym klasy CRM, a prowadzone rozważania dotyczą bezpieczeństwa w wymiarze technicznym. Wskazując na przeróżne niebezpieczeństwa czyhające w wirtualnej rzeczywistości, autor stosownie podkreśla, że w polskim systemie prawnych brakuje regulacji prawnych gwarantujących zapewnienie bezpieczeństwa w sieci. Jednym z interdyscyplinarnych opracowań jest artykuł K. Karbownik, która przybliża znaczenie telepracy jako formy realizowania pracy zawodowej przez osoby z niepełnosprawnością. Choć expressis verbis autorka nie odnosi się do bezpieczeństwa, nie ulega wątpliwości, iż możliwość wykonywania pracy stanowi jedną z najważniejszych czynności w życiu człowieka, a wynagrodzenie stanowiące efekt tej działalności jest gwarantem zabezpieczenia egzystencji i poczucia stabilności życiowej. Choć telepraca pełni dla osób niepełnosprawnych różne pozytywne funkcje (oprócz podstawowej - dochodowej, również socjalizacyjną, rehabilitacyjną, a także rozwojową), w polskich przedsiębiorstwach nie jest to chętnie używana praktyka zatrudniania. Kolejne artykuły związane są ze zdrowiem człowieka. A. Łaska Formejster i Ł. Kutyło, w oparciu o dane z Polski i wybranych krajów, dokonują analizy porównawczej stanu zdrowia i zadowolenia z systemu opieki zdrowotnej i pracy lekarzy, a w konkluzji rozważań wskazują na istnienie niebanalnych stereotypów rozpowszechnionych w świadomości polskich pacjentów. 10 O J. Aleksandrowiczu, twórcy szkoły hematologicznej, który nie tylko rozumiał znaczenie eksperymentów w procesie rozwoju nauki,też się nimi posługiwał, pisze R. Paliga. R. Dec charakteryzuje amyloidowe agregaty, omawiając przy tym ich związek z niektórymi chorobami oraz perspektywę terapii wybranych schorzeń. Z innego punktu widzenia na kwestię zdrowia patrzy J. Bujak-Lechowicz, która w nurcie metodologii kognitywnej, gdzie jedną z ważniejszych funkcji pełni metafora, analizuje problematykę schizofrenii. Powołując się na literaturę przedmiotu, autorzy kolejnego opracowania, W. Lewicki oraz B. Stankiewicz, przypominają, iż moda na zdrowy fason życia przyczyniła się do postrzegania sportu przez pryzmat praw marketingowych. Z tego także względu w artykule podjęta zostaje problematyka wartości sportowca. Szeroko rozumiana edukacja to kolejny aspekt funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, któremu poświęcono cztery artykuły. W. Biel omawia znaczenie nowych mediów w trakcie przygotowywania się do egzaminów zawodowych w aspekcie jednostkowego cyklu uczenia się. P. Dzieduszyński zwraca uwagę na kwestie etyczno - moralne, przed rozwiązaniem których postawieni mogą zostać naukowcy prowadzący badania wśród wychowanków instytucji opiekuńczo - wychowawczych. Problematyka ADHD stanowi przedmiot rozważań kolejnego opracowania, przygotowanego poprzez I. Basaj. Autorka wskazuje na ogromną rolę nauczyciela w pracy z uczniami przebywającymi w świeci ADHD. J. A. Pawłowicz omawia wytworzoną przez inżynierię odwrotną możliwość użycia programów CAD w opracowaniu informacji z pomiaru skanerem laserowym 3D. Przyświecające zawartości tego tomu zróżnicowanie tematyczne oraz metodologiczne pozwala mieć nadzieję, że czytelnicy zainteresowani kwestiami bezpieczeństwa, zdrowia i edukacji, warunkującymi działalność człowieka, znajdą w niniejszej publikacji opracowania przykuwające ich uwagę