W książce zostały przedstawione analizy uwzględniające poglądy i podejście młodych kobiet do zróżnicowanych problemów związanych z ich życiem rodzinnym i społeczno-zawodowym. Dały one podstawę do formułowania ogólnych podsumowań i porównań odnoszących się do dwóch kategorii kobiet: pracujących i bezrobotnych. Analizy dokonywane w ramach prowadzonych badań ukazują różną sytuację rodzinną i zawodową i panów. W książce ukazano szereg czynników warunkujących taki stan rzeczy. W ramach przyczyn trudniejszej sytuacji zawodowej pań i pokaźniejszego obciążenia obowiązkami rodzinnymi wskazano uwarunkowania społeczno-kulturowe, edukacyjne i środowiskowe. W monografii w ramach uwarunkowań społeczno-kulturowych funkcjonowania pań podjęta pozostała analiza ich optymizmu i pesymizmu wobec zagrożeń globalnych życia, cywilizacji i kultury, wpływ sytuacji rodzinnej na funkcjonowanie zawodowe i obciążenie obowiązkami społecznymi, zawodowymi i rodzinnymi ze względu na płeć. Uwarunkowania edukacyjne funkcjonowania młodych pań obejmują analizę kierunku i poziomu ich wykształcenia, stopnia uwzględniania potrzeby na zawody na rynku pracy przy wyborze kierunku kształcenia, preferowanych wartości, a także planów i aspiracji zawodowych i edukacyjnych pań pracujących i bezrobotnych. Z kolei w obrębie uwarunkowań środowiskowych uwzględniono wpływ pochodzenia społecznego i miejsca zamieszkania na status zawodowy pań, wpływ tradycji rodzinnych na sytuację pań na rynku pracy oraz związek sukcesów i niepowodzeń życiowych pań z ich aktualną i perspektywiczną sytuacją zawodową w samoocenie badanych. Książka przeznaczona jest dla studentów kierunków humanistycznych i społecznych, niezwykle takich jak pedagogika rodziny, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, socjologia, psychologia. W kręgu jej odbiorców znajdą się też nauczyciele akademiccy, głownie zajmujący się pedagogiką pracy, pedagogiką rodziny i pedagogiką szkolną i pracownicy urzędów pracy, doradcy zawodowi, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucje kształcące i dokształcające nauczycieli, a także sami nauczyciele zaangażowani w cykl wychowania i kształcenia młodych pokoleń w perspektywie zmian społeczno-kulturowych, ekonomicznych i edukacyjnych, przygotowujący młodzież do produktywnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w społeczeństwie uczącym się.