Praca dotyczy tematyki zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji w procesach przewozowych do minimalizacji zdarzeń niebezpiecznych. Wartością poznawczą przeprowadzonych badań jest opracowanie autorskich, oryginalnych modeli zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym wraz z ich algorytmizacją narzędziami nienaturalnej inteligencji.
Opracowane modele zarządzania ryzykiem mogą mieć zastosowanie w różnorodnych obszarach, np. Budownictwie. Użycie algorytmów nienaturalnej inteligencji w zarządzaniu ryzykiem w transporcie drogowym pozwoliło na opracowanie oryginalnych metod oceny i zarządzania ryzykiem w procesach przewozowych.
Do badania redukcji poziomu ryzyka zastosowano dwa nowoczesne algorytmy nienaturalnej inteligencji – mrówkowy i genetyczny. Sposób ich działania jest różny, co pozwoliło na porównanie jakości generowanych rozwiązań, a tym samym wyznaczenie produktywności tych algorytmów w zarządzaniu ryzykiem w transporcie drogowym.
Monografia składa się z dziewięciu rozdziałów, które podzielono na trzy obszary tematyczne. W pierwszym obszarze (rozdz. 1–3) zdefiniowano najnowsze badania z zakresu tematyki ryzyka w transporcie drogowym, scharakteryzowano kluczowe zagrożenia w procesach przewozowych i przedstawiono procedurę zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym.
Kluczowym elementem tej części monografii jest opis algorytmów sztucznej inteligencji używanych w zarządzaniu ryzykiem w transporcie drogowym, ze szczególnym podkreśleniem szerokiej roli, jaką odgrywają użyte algorytmy.
W drugim obszarze (rozdz. 4 i 5) opisano modele zarządzania ryzykiem w transporcie drogowym i przedstawiono ich formalny zapis. W trzecim obszarze (rozdz. 6–8) opisano cykl algorytmizacji opracowanych modeli zarządzania ryzykiem wraz ze sposobem szacowania ryzyka na odcinkach sieci transportowej i przedstawiono weryfikację algorytmów zastosowanych w aplikacji do przykładów.
W podsumowaniu monografii przedłożono rekomendacje dla decydentów zarządzających ryzykiem w transporcie drogowym oraz uwydatniono oryginalność przedstawionych badań i ich dalszy kierunek.