W książce wyeksponowano kwestie występowaniu i codziennej aktywności człowieka w środowisku. Pedagodzy społeczni w toku własnych eksploracji wskazują na potrzebę promowania działań mobilizujących i uruchamiających przeróżne inicjatywy społeczne w życiu powszednim, wyrażające się przez zachowania twórcze, postępowe, podmiotowe, a typowo dobrowolne.
By taka aktywność mogła zaistnieć, muszą być wytworzone trafne warunki społeczno-kulturowe, polityczne, w których żyje człowiek, powinny być respektowane wartości ludzkie oraz powinna być podejmowana szeroko pojęta edukacja społeczna, od której zależeć będzie możliwość bycia obecnym, twórczym, uspołecznionym w środowisku życia; gdzie przeplata się tradycja i współczesność, gdzie nie mogą tracić na znaczeniu: wspólnota, tożsamość miejsca, współpraca, zaangażowanie, spotkanie z drugim człowiekiem.
Na ten pokaźny aspekt – ważności aktywnego funkcjonowania jednostki w środowisku lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czy również (nad wyraz pożądanych) ergonomicznych działań pedagogiki społecznej – zwrócono szczególną uwagę w prezentowanej monografii.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.